خبرگزاری رسمی کره جنوبی نوشت برخی از اعضای شورای امنیت، مانند چین به علت عصبانیت از آمریکا، احتمالا مانع از صدور بیانیه‌ای در محکومیت کره شمالی می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری یونهاپ در گزارشی نوشت: بعید به نظر می رسد شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه‌ای را در محکومیت آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی صادر کند و این مسئله گمانه زنی‌هایی را بوجود می آورد مبنی بر اینکه ممکن است چین به علت عصبانیت از تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی‌، در صدور چنین بیانیه‌ای همکاری نکند.

پس از آنکه کره شمالی سه شنبه گذشته سه فروند موشک بالستیک شلیک کرد، دولت آمریکا فورا اعلام کرد نگرانی های خود را در این خصوص در سازمان ملل مطرح خواهد کرد تا از این طریق اراده بین‌المللی برای وادار کردن کره شمالی به پاسخگویی در برابر اقدامات تحریک‌آمیز خود تقویت شود.

اما هیچ نشانه ای از تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه مشاهده نمی شود؛ زیرا گفته می شود برخی از اعضای شورای امنیت ممکن است با چنین اقدامی مخالفت کنند. درحال حاضر این دیدگاه کلی در سازمان ملل متحد وجود دارد که شورای امنیت زمان خود را برای تصویب بیانیه ای در محکومیت کره شمالی از دست داده است.

در ادامه این گزارش آمده است: شورای امنیت همچنین زمانی که کره شمالی نهم ژوئیه موشکی بالستیک را با قابلیت پرتاب از زیردریایی آزمایش کرد، هیچ بیانیه ای را در واکنش به این اقدام پیونگ یانگ منتشر نکرد. یک روز پس از آن آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند تصمیم گرفته‌اند سامانه ضد موشکی تاد را به منظور مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی، در خاک کره جنوبی مستقر کنند.

با این حال شورای امنیت سازمان ملل متحد امسال بیشترین بیانیه ها را در محکومیت «اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی» تصویب کرده است. 

فقدان اقدام شورای امنیت باعث شده است تا گمانه زنی‌هایی مطرح شود مبنی بر اینکه چین، که از اعضای دائم شورای امنیت و دارای امتیاز وتو است، ممکن است در اعتراض به تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه تاد از همکاری با آمریکا در شورای امنیت خودداری کند.

یونهاپ در ادامه نوشت: در این خصوص که چین و روسیه تا چه حد ممکن است در زمینه محکوم کردن کره شمالی همکاری کنند تردیدهایی وجود دارد؛ زیرا هر دو کشور خشم خودشان را از تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه موشکی تاد اعلام کرده اند و خواستار توقف روند استقرار این سامانه موشکی هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار