دکتر پورابراهیمی گفت: با توجه به ظرفیت های بالای تولید زغالسنگ در کشور واردات 2/2 میلیارد دلار کک و زغال خیانت به تولید ملی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور؛ با دعوت دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست تخصصی با حضور معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن وتجارت، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه مدیران ارشد با صنایع زغالسنگ دو وزارتخانه مدیران سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگان فولاد کشور واعضای هیئت مدیره و مدیران اعتباری بانک های ملت، ملی و سپه، دکتر امیری نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان، دکتر حسینی شاهرودی نماینده محترم مردم شاهرود و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس و نیز کارشناسان پیشکسوت بخش خصوصی صنعت زغالسنگ در محل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه دکتر پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مسئولان عالی رتبه دولتی و مدیران بخش خصوصی درجلسه با اشاره به مشکلات عمده صنعت زغالسنگ کشور از جمله عدم نقدینگی، مطالبات کلان از شرکت های فولادی، عدم توجه مدیران زغالسنگ به ظرفیت های جدید بازار زغالسنگ و همچنین مشکلات فعالان زغالسنگ با سازمان تامین اجتماعی و نیز سازمان مالیاتی از مدیران حاضر در جلسه درخواست کرد با توجه به اینکه صنعت زغالسنگ با سرمایه کم سرانه اشتغال بسیار بالای خواهد داشت از تمامی توان و ظرفیت های موجود برای حل مشکلات این صنعت استفاده کنند زیرا عدم توجه به این صنعت با توجه به حضور هزاران کارگر زحمتکش و پرتلاش در نقاط محروم کشورکه می تواند در تولید زغالسنگ مشارکت داشته باشند علاوه بر تحمیل خسارت به اقتصاد ملی و عدم اشتغال در مناطق محروم موجب نارضایتی خانواده این کارگران شرافتمند خواهد بود.

دکتر پورابراهیمی افزود؛گزارشات اخذ شده نشان می دهد در طول یکسال ونیم گذشته علی الرغم ظرفیتهای بزرگ تولید زغال و کک در داخل کشور میزان 2/2 میلیارد دلار واردات کک و زغال به کشور انجام شده که معنی این اقدام نابجا خیانت به تولید ملی کشور می باشد.

در ادامه این جلسه دکتر سرغینی معاون معادن صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت ضمن تایید مباحث مطروحه توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ارائه گزارش از وضعیت معادن زغالسنگ و صنایع وابسته، پیشنهادات کارشناسان وزارت صنعت را درخصوص کاهش مشکلات صنعت زغالسنگ به اطلاع نمایندگان مجلس و حاضرین رساند.

وی بیان داشت؛ تمام تمهیدات لازم جهت عدم واردات زغال و کک به کشور توسط وزارت صنعت و معدن انجام شده است.

در ادامه جلسه دکتر امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان با تشکراز دکتر پورابراهیمی برای پی گیری مشکلات صنعت زغالسنگ و برگزاری جلسه به مشکلات معدنکاران زغالسنگ در استان کرمان بعنوان یکی از بزرگترین استان های تولید کننده زغالسنگ پرداخت و عدم پرداخت مطالبات تولید کنندگان زغالسنگ استان کرمان توسط ذوب آهن اصفهان که موجب عدم پرداخت چند ماهه حقوق و مزایای کارگران زغالسنگ کرمان شده است را نوعی تبعیض و بی عدالتی دانست .

در این جلسه مهندس پورمند مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی خاورمیانه (میدکو) برای خرید تمامی میزان ظرفیت تولید زغالسنگ کرمان و سایر تولید کنندگان بخش خصوصی در استانهای دیگر توسط مجتمع های تولید کک و فولاد این هلدینگ اعلام آمادگی نمود. و مقرر شد قرارداد فروش زغال بخشهای دولتی و غیر دولتی طی هفته آینده نهایی شود.

در ادامه جلسه با توجه به گزارش های وزارت صنایع و معادن و مصوبات هیئت دولت و همچنین اظهارات مدیران عامل شرکت های زغالسنگ کرمان، صندوق بازنشسگی فولاد کشور مقرر گردید برای حل مشکل تامین نقدینگی و سرمیه در گردش دوهزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات توسط بخش بانکی به شرکت های صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب اهن اصفهان پرداخت گردد.

همچنین با توجه به گزارش های معاون محترم اقتصادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مدیران سازمان تامین اجتماعی وتوجه به مشکلات بیان شده توسط کارشناسان و تولید کنندگان بخش خصوصی مقرر شد اقدامات لازم جهت رفع مشکلات حمایت از صنعت زغالسنگ در برنامه ششم توسعه انجام برخی حمایت های خاص از صنعت مذکور همانند حل مشکل مشاغل سخت و زیان آور، معافیت مالیاتی و تضمین و تخصیص یارانه به تولید زغالسنگ توسط کارگروه مشترک کمیسیون اقتصادی، کمیته زغالسنگ وزارت صنعت معدن و تجارت و مسئولان مرتبط در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام پذیرد. بر این اساس دکتر حسینی شاهرودی به عنوان نماینده کمیسیون در کارگروه مذکور تعیین گردید.

در پایان جلسه دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با جمعبندی تصمیمات و تقسیم کار انجام شده در جلسه بر عزم جدی کمیسیون اقتصادی مجلس بر پی گیری مشکلات مطروحه در جلسه و حل مشکلات، صنعت زغال کشور ابراز امیدواری کرد با توجه به رویکرد مثبت و همگرایی مسئولین شاهد تحول جهت حل مشکلات صنعت زغالسنگ کشورو بازگشایی معادن تعطیل شده و غیر فعال در آینده نزدیک باشیم.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: واردات کک ، خیانت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.