سامانه الكترونيكی صدور پروانه، پارتی‌بازی را از بين می‌برد/مدیر ترسو به درد این نظام نمی‌خورد

وزير بهداشت ضمن تشكر از رونمايی سامانه الكترونيكی صدور پروانه پزشكی، گفت: اميدوارم همه دانشگاه ها نسبت به نصب، يادگيري و بهره گيری اقدام كنند.

موجودی دانشگاه‌ها زياد اما پرداختی‌ها كم است/ پزشكان دلخوشی می‌خواهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزير بهداشت امروز در مراسم اجلاس معاونان درمان سراسر كشور، معاونان درمان دانشگاه ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: كار ما بدون نظارت نتيجه اي ندارد. اين يكسال را دو چشم و دو گوش قرض كنيد و نظارت را به ويژه در مورد تعرفه ها افزايش دهيد. در مورد تعرفه ها استان ها بهتر از تهران عمل كرده اند.

هاشمی با اشاره به جوسازی اخير در خصوص خطاهای پزشكی افزود: خطاهای پرشكی دو وجه دارد که در وجه سياسي از كاه كوه می سازند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما آنجایی آسیب دیدیم که بی‌توجهی کردیم اگر در کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات شرکت کنیم می‌بینیم اکثر بیماران به علت صحبت نکردن و وقت نگذاشتن گلایه دارند. خواهش می‌‌کنم درمورد خطای پزشکی جدی و مصمم باشید و با عقل و انصاف رسیدگی کنید. 
 
وی تصریح کرد: ما چون پزشک هستیم متهم به یک سو عمل کردن و نادیده گرفتن حقوق مردم می‌شویم البته این اشکال در قوانین است که امیدواریم رفع شود. در همین امر باید با رسانه‌ها و مراکز اثرگذار ارتباط برقرار کرده و توضیح به مردم را جدی بگیریم. 
 
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان علوم پزشکی کشور گفت: پرداخت‌ها در برخی دانشگاه‌ها خیلی عقب است اما موجودی حساب شما بسیار زیاد است. از معاون درمان وزارت بهداشت می‌خواهم امروز برگه‌هایی را توزیع کند تا میزان پرداختی پرستاران و پزشکان و هم‌چنین میزان موجودی حساب‌های شما مشخص شود. مدیران در جمهوری اسلامی باید جسور باشند چرا که مدیر ترسو به درد این نظام نمی‌خورد. این دور از انصاف است که رقم قابل توجهی در حسابتان باشد ولی 8 ماه حقوقی پرداخت نکرده باشید. پزشکی که مطبش را تعطیل می‌کند دلخوشی می خواهد. یکی از پزشکان در یکی از دانشگاه‌های خوبمان 11 ماه است کارانه دریافت نکرده است. 

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: نبايد درگير فضاهای سياسی شد و مسير خدمت را تغيير داد چرا كه افراد قدرشناس و دلسوز در كشور كم نيستند.

هاشمی وجه دوم خطای پزشكی را واقعيت خواند و ادامه داد: در همه جای دنيا خطاها صورت مي گيرد و نبايد آمار خطاهای درمانی در مرگ و مير كشورهای ديگر را با كشور خود مقايسه كنيم چراكه سيستم نظارتی آنها بسيار قوی تر از سيستم ماست.

وی عنوان كرد: اين سه سال زود و پرهيجان گذشت و اميدواريم در پايان دولت يازدهم كار را در اوج به اتمام برسانيم. مسئوليت ما ارائه خدمت به مردم با تمام تلاش در اين چهارسال است و بايد تلاش ها را در اين يكسال بيشتر كنيم، به خصوص اگر عده ای بخواهند زحماتتان را نابود كنند. البته از اين موضوع هر چقدر بيشتر حرف بزنيم بيشتر عيان می شود.

سامانه الكترونيكی صدور پروانه، پارتی بازي را از بين مي برد
وزير بهداشت ضمن تشكر از رونمايی سامانه الكترونيكی صدور پروانه پزشكی، بيان كرد: اميدوارم همه دانشگاه ها نسبت به نصب، يادگيري و بهره گيری اقدام كنند.

وی ادامه داد: هدف از راه اندازی اين سامانه، از بين بردن پارتی بازی، رفاقت، سفارش و رابطه انسانی است، نبايد حتی يك مورد خريد و فروش پروانه پزشكی انجام شود در حالی كه در گذشته اين اتفاق افتاده است. البته در كنار آن بايد نظام سطح بندی خدمات هم اصلاح شود و معاون درمان وزارت بهداشت تا پايان شهريورماه نتيجه را اعلام كند.

وزير بهداشت عنوان كرد: هدف از سطح بندی خدمات اين است كه شما از تعداد تخت هاي دولتی و خصوصی ،دستگاه ها ،مراكز درمانی و وسايل تصويربرداری دانشگاه های تحت مديريتتان خبر داشته باشيد. مسئوليت سطح بندی بايد از ستاد به دانشگاه ها محول شود و مورد نظارت كميسيون ماده ٢٠ باشد تا سامانه الكترونيكی اعتبار پيدا كند.

هاشمي ادامه داد: به دليل شفاف سازي اين سامانه، رانتی صورت نمي گيرد. البته اعتباربخشي هم بايد به فرهنگی برای ارتقا كيفيت خدمات و افزايش رضايتمندی مردم تبديل شود نه ابزاری برای درجه بندی خدمات. زماني كه اعتباربخشي آغاز شد اين شرايط وجود نداشت و تعداد سنجه ها از هشت هزار به دو هزار و اكنون به ٩٠٠ سنجه رسيده است و ظرف يكی دو سال آينده بايد به حداقل برسد.

وزير بهداشت افزود: به علت فرآيندی شدن و خروجی سازمانی داشتن اين نسل اعتباربخشي، نتيجه موثرتر است. از طرفی خواهش می كنم پرستاران را اذيت نكنيد و از منشی ها استفاده كنيد. در اعتباربخشی بايد كمک و پشتيباني كرد نه مچ گيری و حاشيه سازي. برای مراكزی كه صلاحيت ندارند، تنزل رتبه و برای مديرانی كه صلاحيت ندارند ، درخواست به پاسخگويی صورت گيرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای مالی طرح تحول سلامت بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پروژه‌های خود را به سمت راه‌اندازی پیش ببرند چرا که افتتاح پروژه‌های شما به دست فرد دیگر حیف است. از طرفی اورژانس‌ تابلوی کار وزارت بهداشت است چرا که بیش از 40 درصد مردم فقط اورژانس‌ها را می‌بینند و وارد بیمارستان نمی‌شوند. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: از همه مهم‌‌تر پرستاران هستند، باید بهترین پرستارها در اورژانس به کار گرفته شوند و پزشک مقیم نیز نباید به علت  کمبود بودجه کمرنگ شود. 
 
دانشگاه‌‌ها باید سقف دستمزد در نظر بگیرند 
وزیر بهداشت با اشاره به  سفر دیروز خود به استان البرز ادامه داد: روز گذشته در استان البرز تعداد زیادی پایگاه اورژانس بیمارستان و مراکز جامع خدمات سلامت راه‌اندازی شد این اقدامات عمرانی نشان می‌دهد اولین استانی که باید پرداختی پزشکانش عقب بیفتد استان البرز است اما این دانشگاه تا اردیبهشت حقوق‌ها را پرداخت کرده است در نتیجه اگر درست اداره شود نباید عقب‌ماندگی داشته باشیم و بدهی بیمه سلامت را بهانه کنیم. 
 
هاشمی ادامه داد: از ابتدا نیز بنا بود دولت برای پرداخت حقوق از اعتبارات عمومی استفاده نکند، مادر آغاز 10 هزار میلیارد درآمد اختصاصی داشتیم اما اکنون این میزان به 26 هزار میلیارد می‌رسد که به معنای درآمدزایی است. 
  
وی ادامه داد: دولت مقداری از اعتبار امسال را پیشخور کرده بود اما در نیمه دوم سال شرایط بهتر می‌شود از طرفی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت هزار و  500 میلیارد از بدهی خود را به ما متقبل شده است. 
 
هاشمی عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید سقف دستمزد در  نظر بگیرند. در استان البرز اگر این سقف مشخص شود فقط 3 نفر آسیب می‌بینند. از طرفی هیچ کس جویای درآمد پزشکان عمومی نمی‌شود. در بازدید دیروز، از پزشکی در مرکز فوریت‌های البرز میزان درآمدش را پرس و جو کردم به گفته وی بعد از گذشت 5 سال از فارغ‌التحصیلی، 1 میلیون و 800 هزار تومان حقوق و 800 هزار تومان کارانه دریافت می‌کند. همچنین ارتوپدی که در سراوان 570 عمل انجام می‌دهد برای سیستم ارزشمند است چرا که هیچ کس لازم نیست به آن منطقه برود. 
 
وی اظهار داشت: زمانی که در هر پژو 17 نفر بدون بیمه، سوار و در جاده تصادف می‌کنند ما وظیفه داریم درمانشان کنیم. البته مردم از ما کار و خدمت می‌خواهند و شاید مردم معتقد باشند که پزشکان هر چقدر دریافتی دارند نوش جانشان اما باید گره‌ای از کار ما باز کنند. 
 
وزیر بهداشت با اشاره به متنی که روز گذشته منتشر شد افزود: 2 سال گذشته به بیمارستان کمالی برای بازدید رفتم، بیمارستانی که در سال 15 هزار زایمان انجام می‌دهد. در هیچ کشوری این میزان زایمان دیده نشده و قطعاً در گذشته امکاناتی از قبیل دستگاه انکاباتور و تخت زایمان به اندازه کافی وجود نداشته است البته جای خوشحالی است که این مرکز به بیمارستان زنان 500 تخت خوابی تبدیل شده است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار