سیاست محوری دولت یازدهم توسعه همه جانبه مناطق شهری و روستایی و توجه به ظرفیت قشرهای مختلف مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در حاشیه بررسی مسائل و مشکلات صنعتگران پیکرتراش در روستای مافی کندی شهرستان سلماس اظهار کرد: تاکید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز تقویت روزافزون بنیه روستاها در تمامی زمینه هاست.

فاطمه اشرفی بالا بردن هر چه بیشتر سطح توان اقتصادی روستائیان کشور را جزو امور مهمی عنوان کرد که در دولت تدبیر و امید برای تحقق آن برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: عمده ترین شاخص توسعه نیافتگی در روستاها و مناطق عشایری دیده می شود و به همین علت ضرورت اقدام ها و تلاش های جدی از سوی دستگاه های اجرایی و متولیان امر را می طلبد.

اشرفی با بیان اینکه طرح حمایت از مشاغل روستایی در کشورابلاغ شده است، افزود: همه مسائل و مشکلات پیکرتراشان و مجسمه سازان روستای مافی کندی سلماس را به مسئولان رده بالا در هیات دولت انتقال خواهم داد.

نبود پوشش بیمه ای، بی اطلاعی فعالان و کارگران از مضرات و خطرات مواد شیمیایی، نبود آموزش های فنی و حرفه ای و نیز گرانی مصالح مورد نیاز از جمله رنگ و پولیستر، نامرغوب بودن برخی از این مواد و نبود تعاونی ها از جمله مسائلی بود که برخی پیکرتراشان مجسمه سازان این روستا با مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در میان گذاشتند.

مافی کندی که در فاصله 25 کیلومتری سلماس واقع شده، 220 خانوار و حدود یکهزار نفر جمعیت دارد که اکثر آنها هنرمندانه مجسمه های گچی، پلی استری و انواع وسائل تزئینی را می سازند اما جالب این که بیشتر تولیدات آنها با نام محصولات لاله جین همدان در سراسر کشور به فروش می رسد.

در این روستا بر خلاف لاله جین همدان، از کارگاه های بزرگ استاندارد با فضاهای مناسب و تهویه خبری نیست و کارگاه های این روستا آغل ها و کاهدان هایی است که با اندک تغییراتی به محلی برای کار تبدیل شده است.

در این روستا از فروشگاه های مجلل و پر از مشتری مانند لاله جین خبری نیست و تولیدات به صورت فله ای توسط دلالان خریداری و به تهران و همدان و دیگر شهرهای ایران حمل می شود و حاصل کار و تلاش شبانه روزی زنان و کودکان حتی به یک سوم سود واسطه ها هم نمی رسد.

مردان و زنان این روستا در عین هنرمندی، به گمنامی عادت کرده اند و کمتر به سراغ مسوولان می روند و مطالبات آنها آن چنان هزینه بر نیست و این مسوولان شهرستان سلماس و دولت تدبیر و امید هستند که اکنون به سراغ آنها رفته اند و درصدد تغییر وضعیت و معرفی هنر آنها و تبدیل مافی کندی به لاله جینی دیگر برآمده اند.

شهرستان سلماس با 200 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی قرار دارد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: توسعه ، سیاست ، قشر ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.