شهرستان خوی از نظر برداشت محصول از سطح زیر کشت، مقام اول استان را دارد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با اعلام اين خبر درشهرستا ن خوي گفت: شهرستان خوی به دلیل دومین شهر بزرگ استان و همچنین بالا بودن میزان تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ویژ های در استان برخوردار است.

کریم زاده با اشاره به سخت کوشی و توانمند بودن کشاورزان خوی افزود: خوی از نظر برداشت محصول از سطح زیر کشت، مقام اول استان را دارد یعنی در خوی از هر هکتار 7 تن محصول برداشت می شود که میانگین استانی آن 6 تن می باشد .

وی در ادامه محدود بودن منابع مالی و بودجه را از عمده مشکلات پیش روی طرح های کشاورزی استان در سال های گذشته دانست و تصریح کرد:با توجه به مشکل کم بود آب هدف سازمان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی است .

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: متأسفانه در خوی طی سال های گذشته به دلیل دید منفی کشاورزان به روش های نوین آبیاری، کوچک بودن اراضی و همچنین فاصله زیاد اراضی با چاه های عمیق آنطور که باید از طرح های نوین آبیاری اسقبال نشده است و رغبت کشاورزان به این طرح ها کم است .

کریم زاده تصریح کرد: سازمان با برگزاری جلسات و برنامه های توجیهی بین کشاورزان قصد دارد بستر را برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار آماده کند و در خوی نیز چند طرح به مرحله اجرا درآمده است و در این زمینه برای 1800 هکتار زمین زراعی در طول سال 95 میزان 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است که طرح آبیاری تحت فشار در 1093 هکتار اجرا و در بقیه اراضی، طرح مطالعاتی آن انجام خواهد شد .

وی در ادامه، انتقال آب کشاورزی با لوله، مهار نمودن آب های مرزی، لایروبی قنات و بازسازی چشمه ها را از دیگر طرح های سازمان عنوان نمود .

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح های کشاورزی کشت گلخانه ای به دلیل بالا بودن میزان اشتغالزایی و پایین بودن مصارف انرژی و آب جزء الویت ها و سیاست های دولت در بخش کشاورزی می باشد، تصریح کرد: در شهرستان خوی نیز طرح سایت گلخانه ای مهلذان با مساحت بیش از 100 هکتار تعریف شده است که 53 هکتار از آن در قالب فاز اول در حال اجرا می باشد و با جذب 20 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری خواهد رسید .

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کشت ، مقام اول ، برداشت ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.