چینی ها توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی را به دست می گیرند

بهبهانی گفت : فاز اول این میدان با همکاری شرکت چینی و با حداکثر توان داخل توسعه پیدا می‌کند.

توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی در صورت مشارکت با شرکت چینی CNPCIبه گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با اشاره به آخرین وضعیت میدان آزادگان اظهار داشت: ظرفیت روزانه این میدان به 75 هزار بشکه در روز رسیده است و میانگین تولید از هر چاه حدود هزار و 500 تا 2 هزار بشکه است.

وی ادامه داد: توسعه فاز اول این میدان با همکاری شرکت چینی CNPCI انجام شده است.

بهبهانی در خصوص توسعه فاز دوم این میدان نیز اظهار داشت: اگر با شرکت CNPCI به توافق برسیم توسعه فاز دوم را نیز با این شرکت آغاز خواهیم کرد، اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد قرارداد بعدی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی ( IPC) خواهد بود.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در خصوص منابع مالی مورد نیاز برای اتمام این میدان نفتی، اظهار داشت:طبق پیش بینی‌ها سقف برآورد هزینه ها  2 میلیون و 550هزار دلار بوده که توسعه این میدان با صرفه جویی های انجام شده بسیار پایین تر از میزان پیش بینی شده تمام شده است.

 وی افزود: در این راستا 58 حلقه چاه نفتی باید حفر می‌شد که با مطالعات انجام شده این امر در قالب 21 بستر چاه تعریف شده تا هزینه ها به حداقل برسد، براین اساس  از مجموعه 58چاه، 53 چاه از آنها فعال و مابقی آن به صورت رزرو می‌باشد.

بهبهانب تصریح کرد: در توسعه این فاز همواره از نیروهای داخلی استفاده شده و سهم 51 درصدی کشور ما حفظ شده است و 74درصد حفاری این فاز را  یک شرکت ایرانی انجام داده است.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با اشاره به دستاوردهای این طرح افزود: فاز یک این میدان نیروگاه برق اختصاصی دارد که موجب می شودتا تولید نفت هیچگاه متوقف نشود مگر در تعمیرات دوره ای دراز مدت که هر چهار سال یکبار انجام می‌شود.

بهبهانی افزود: نیروگاه‌ها با گازوئیل و گاز کار می‌کنند و در صورت نبود هر کدام از این سوخت ها جایگزین دیگری برای آنها فراهم می شود.

وی تصریح کرد: در طول مدت فعالیت این پروژه بیش از 49میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده است که یکی از علل نبود حادثه وجود تیم قوی HSE است، در این راستا دکل‌هایی که باید باز  و جابه جا می شدند را به صورت اتوماتیک حرکت دادیم تا نیازی به باز کردن دکل ها نباشد و در این راستا برای اولین بار مطالعات تحت‌الارضی انجام شده  تا با مدیریت مصرف انرژی  مصرف به حداقل برسد.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی همچنین علت تأخیر این پروژه را قرارگیری در محل تالاب هورالعظیم و اخذ مجوزهای محیط زیست دانست.

بهبهانی در پایان در خصوص تاثیرات برجام در روند فعالیت طرح توسعه این میدان گفت: فعالیت های توسعه ای در زمان تحریم نیز انجام می شد به طوری که در آن زمان ما موفق شدیم یک سیستم آنالیزور گاز آمریکایی را وارد کشور کنیم، بنابراین برجام می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی قیمت را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
اسم چین حالم را بهم میزند
آخرین اخبار