بودجه؛ چالش پیش رو آموزش و پرورش

رسالت آموزش و پرورش علاوه بر انتقال میراث فرهنگی، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت‌ها و نگرش ها است که برای این امر در هر کشور سرمایه‌های فراوانی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظام آموزش و پرورش ایران در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته که این تغییرات به اشکال مختلفی همانند تلاش برای ایجاد نظام تربیت و پرورش اسلامی، تغییر نظام متوسطه و نوسانات مختلف در قسمت تخصیص بودجه ظاهر شده که موضوع چالشی اعتبار باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. بررسی این موضوع چندان آسان نیست چرا که کوچکترین تغییر در وضعیت اقتصادی سازمان تمام برنامه ریزی‌ها را دچار اختلال می‌کند و از این رو هزینه های ناگهانی و اجباری کل روال را به بازی می گیرد که با تخصیص اعتبارات بیشتر مشکلات تا حد قابل توجهی مرتفع می شود.

ارتباط عمیق چرخه اقتصادی آموزش و پرورش با کیفیت بخشی 
محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سال 94 درباره روند تخصیص و پیش‌بینی بودجه اظهار داشت: این روند به نحوی است که باعث انباشت هرساله بدهی‌ها و کسری بودجه در این وزارتخانه می‌شود و تنگناهای اعتباری، هر روز این سیستم را آزار می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هر جا صحبت از کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش و ارتقای امر تعلیم و تربیت به میان می‌آید، بلافاصله مباحث مربوط به کسری اعتبار، آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 
بطحایی افزود: اعتبارات در آموزش و پرورش با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده که بعضی سال‌ها کمتر سیستم را آزار داده و در سنواتی نیز به علت مشکلات خزانه کسری بودجه آموزش و پرورش هم بالا رفته است.

وی گفت: سال 94 علی‌رغم همه تنگناهای اعتباری، دولت نهایت همکاری را با آموزش و پرورش داشته اما این روزها در مواردی به شدت در مضیقه هستیم که همکاران ما را رنج می‌دهد، همچنین تعویق در پرداخت معوقات از جمله مسائل قابل بحث است. 

بطحایی تصریح کرد: آنگونه که شواهد نشان می‌دهد برای سال آینده باز هم در بودجه مشکل خواهیم داشت زیرا بودجه امسال را بر اساس بودجه سال گذشته بستند و به همین روال کسری بودجه در سال های آتی نیز ادامه پیدا می‌کند.

بودجه؛ چالش پیش رو آموزش و پرورش

رشد 80 درصدی بودجه در آموزش و پرورش
با توجه به اهداف سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش برنامه هایی تدوین شد که موضوع هزینه اجرایی هر برنامه نیز جزئی از صورت مساله آن بود، امسال نرخ تخصیص اعتبار به وزارت آموزش و پرورش میزانی بی سابقه بوده که پس از سال ها مشکلات اقتصادی می تواند تاثیرات بسزایی در راهبرد حل مسائل مجموعه داشته باشد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تخصیص اعتبار سال 95، عنوان کرد: با طرح رتبه بندی، میانگین حقوق معلمان آموزش و پرورش در این مدت 80 درصد افزایش یافته که البته با حالت ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت یازدهم بودجه آموزش پروش 2.7 درصد رشد داشته و نشانگر این است که رفاه فرهنگیان برای دولت تدبیر و امید بسیار مهم است.

تعهد و توجه ویژه دولت به نظام آموزش و پرورش
فانی یادآور شد: دادن وعده هایی که قابلیت اجرا دارند، از توصیه های همیشگی رییس جمهوری در جلسات مختلف و به ویژه در جلسات پیش از سفرهای استانی به هیئت وزیران است که همواره مورد تاکید قرار می گیرد.

فانی ادامه داد: دولت در عرصه داخلی با کنترل تورم، گرانی، خروج از رکود و برقراری آرامش در فضای عمومی کشور و نیز مباحث مربوط به امنیت فرهنگی، آرامش و امید را در دل مردم ایجاد کرده است. 

شیب ملایم بودجه آموزش و پرورش در سه سال اخیر

بخش

1393

1394

1395

وزارت آموزش و پرورش

21 هزار ميليارد

24 هزار ميليارد تومان

28 هزار و 540 میلیارد تومان

دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

3میلیارد و 400میلیون تومان

۳.۶ میلیارد تومان

۴.۴ میلیارد تومان

ادارات آموزش و پرورش استان ها

18 هزار و 500 میلیارد تومان

22 هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان

27 هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان

نوسازی و تجهیز مدارس

526 میلیارد تومان

639 میلیارد تومان

822 میلیارد تومان

دانشگاه شهید رجایی

39 میلیارد تومان

۳۳.۵ میلیارد تومان

۳۷.۷ میلیارد تومان

دانشگاه فرهنگیان

193 میلیارد تومان

252 میلیارد تومان

370 میلیارد تومان

یارانه دفترچه تغذیه رایگان مناطق محروم

40 میلیارد تومان

41 ميليارد تومان

44 میلیارد تومان

سازمان مدارس غیر انتفاعی وتوسعه مشارکت های مردمی

18 میلیارد تومان

۷.۵ میلیارد تومان

29 میلیارد تومان

یارانه مسکن فرهنگیان

39.2 میلیارد تومان

30 میلیارد تومان

30 میلیارد تومان

اجرای سند تحول تحول بنیادین و کیفیت بخشی

250میلیارد تومان

300 میلیارد تومان

کمک به ایاب و ذهاب مناطق روستایی

60 میلیارد تومان

55 میلیارد تومان

59.6 ميليارد تومان

سازمان پژوهش و برنامه ریزی

35.9 میلیارد تومان

90 میلیارد تومان بود

103 میلیارد تومان

راه توسعه کشور از آموزش و پرورش می گذرد
آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای فرهنگ سازی در تمامی امور است و نیز بالاترین ثروت هر کشور منابع انسانی و قشر فرهیخته آن است لذا انتظار می رود ایران به جایی برسد که ردیف بودجه جاری و کیفیت بخشی جای خود را با هم عوض کنند و 8 درصد بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و 92 درصد بقیه صرف کیفیت بخشی و سایر فصول گردد و این امر می طلبد که مسئولان امر حین تخصیص بودجه بدانند که حساس ترین، جریان سازترین و تاثیرگذارترین وزارت خانه‌ای که هر چه بیبشتر به آن توجه و عنایت شود بودجه‌اش صرف توسعه و آبادنی افکار و نگرش فرزندان این کشور است،‌ آموزش و پرورش است.

گزارش از صهبا اقیانوس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار