سمنان;

غار گچی پنیر چال سمنان + تصاویر

غار پنیر چال در غرب روستای افتر در فاصله 40 کیلومتری شهر سمنان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، این غار دارای ساختار گچی بوده وبه دلیل واقع شدن در سطح زیرین زمین و اختلاف محسوس دما در بهار و تابستان اهلی و عشایر از آن به عنوان یخچال طبیعی برای نگهداری محصولات لبنی خود استفاده می کنند.
این غار دارای دو تالار و دو دالان در 100 متر ابتدایی خود است.

غار گچی پنیر چال سمنان + تصاویر

برای دسترسی به این غار باید از سمنان به سمت تهران حرکت کنید و بعد از طی پنج کیلومتر و در ابتدای سه راهی مومن آباد به سمت فیروزکوه حرکت را ادامه دهید.

 با طی حدود 29 کیلومتر به روستای افتر می رسید، در این روستا پس از هماهنگی با مسئولین شورای روستا به همراه یکی از اهالی از طریق جاده شوسه غرب روستا به طول چهار کیلومتر به سمت دهانه غار بروید از درب غار وارد شده و از پله ها پایین بروید.

غار گچی پنیر چال سمنان + تصاویر

 وارد تالار نخستین می شود در بخش شمال غربی این تالار دالانی وجود دارد که به تالار بعدی می رود، وارد تالار دوم شوید و از آن بازدید کنید.

برای بازدید از ادامه غار نیاز به تجهیزات غار نوردی دارید ادامه مسیر به صورت دالان های تنگ و عمودی بوده و عبور از آن ها به صورت سینه خیز امکان پذیر است.

غار گچی پنیر چال سمنان + تصاویر

دراین غار گونه‌های جانوری مشاهده نمی‌شود ولی در دامنه بیرون غار، چند گونه گیاهی بومی از خانواده گندمیان، گون، كلاه میرحسن، اسپند، اسپرس كوهی، زرشک و … وجود دارد.

 این غار از گذشته به عنوان یخچال طبیعی برای حفظ محصولات دامی مورد استفاده اهالی بوده و در بین اهالی به «مغار افتر» معروف است که وجود تخته سنگ‌های گچ و آهک، سكوهای مناسبی برای قرار دادن پوست‌ احشام فراهم كرده است.

غار گچی پنیر چال سمنان + تصاویر
انتهای پیام / ه

برچسب ها: افتر ، غارگچی ، سمنان ، پنیرچال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.