عدم ورود به موقع مسئولان در گذشته به مسأله حاشیه نشینی باعث شده تا جمعیت مهاجر بیشتری به حاشیه نشینی در شهر شیراز ترغیب شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: وجود بیش از 1 هزار و 300 هکتار بافت های ناکارآمد و حاشیه نشینی در شهرهای استان آسیب بالقوه و نهفته ای برای امنیت اجتماعی در فارس است.
علی القاصی در سومین نشست شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی استان فارس با اشاره به اینکه حاشیه نشینی در شهرهای استان بخصوص کلان شهر شیراز منفذی برای دست اندازی سودجویان به اراضی حاشیه ای شهری است گفت: این بافت ها معمولا بافت های فراموش شده ای هستند که سرشار از آسیب  های مختلف می باشند.
وی با تاکید بر اینکه بافت های حاشیه ای شهرها نیازمند نظارت ویژه و مستمر هستند تصریح کرد: بی توجهی به معضلات حاشیه نشینی و بی توجهی به پیشگیری از بروز آسیب در این بافت ها  باعث خواهد شد که بافت های حاشیه ای غیرقابل کنترل شوند.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس از تشکیل کارگروه های ویژه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در راستای کنترل بافت های حاشیه ای خبر داد و با تاکید بر همکاری نهادها و ارگان های مرتبط با کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد افزود: این کارگروه با حضور مدیران دستگاه های متولی اراضی در داخل و خارج از حریم شهرها، نیروی انتظامی و اساتید دانشگاه قصد دارد برنامه های عملیاتی به منظور پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد و سکونت گاه های غیررسمی تدوین و اجر کند.
القاصی شکل گیری قریب به  1 هزار هکتار بافت حاشیه شهری در شیراز را ناشی از بی توجهی مسئولان در سال های دور دانست و گفت: عدم ورود به موقع مسئولان در گذشته به مسأله حاشیه نشینی در شهر شیراز باعث شده تا جمعیت مهاجر بیشتری به سکونت در این محلات و ادامه ساخت و سازهای غیراستاندارد ترغیب شوند.
رئیس شورای قضایی استان خاطر نشان کرد: با توجه بیشتر مسئولان، همگرایی نهادها و اجرای برنامه های پیشگیرانه می توان ضمن کاهش آسیب در این محلات از رشد آن جلوگیری کرد و حتی اراضی اطراف شهرها بخصوص شیراز را که مورد تخریب یا تغییر کاربری غیرمجاز قرار گرفته اند رفع تصرف و احیاء کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی استان با اشاره به مسأله خشکسالی و کمبود منابع آب در استان این امر را یکی از دغدغه های اصلی این شورا خواند و تأکید کرد: عدم مدیریت صحیح منابع آب با توجه به خشکسالی های مکرر، استان را با چالش جدی مواجه کرده است.  
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال چالش منابع آب در استان را دارای ابعاد و جنبه های امنیتی خواند و خاطر نشان کرد: موضوع  جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و همچنین مسلوب المنفعه کردن چاه هایی که در گذشته حفر شده اند به جدیت توسط این شورا پیگیری می شود به نحوی که در پارسال بیش از 1 هزار و 500 چاه غیرمجاز با دستور قضایی و پیگیری شورای حفظ حقوق بیت المال در حوزه های قضایی استان مسدود شده است.
در این نشست پس از ارائه گزارش اجرای احکام کمیسیون ماده 100 شهرداری، رئیس دادگستری استان فارس موضوع جدیت در اجرای احکام ماده 100 شهرداری ها را مجددا مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: عدم اجرای احکام صادر شده در کمیسیون های ماده 100 باعث تجری متخلفان خواهد شد.
القاصی عدم اجرای 50 درصد از احکام کمیسیون ماده 100 در شهرداری ها را زمینه ساز ترغیب افراد به تخلف در ساخت و سازها دانست و اظهار کرد: پیشگیری از بروز تخلف در ساخت و سازها با ورود به موقع پلیس ساختمانی آسیب های بعدی و هزینه های ناشی از برخورد با این گونه تخلفات کاهش می یابد.
وی با تأکید بر تشکیل کارگروهی منسجم در راستای اجرای هر چه سریع تر احکام باقی مانده صادر شده در کمیسیون های ماده 100 شهرداری گفت: اجرای به موقع این احکام از گسترش این دسته از تخلفات پیشگیری خواهد کرد.
رئیس کل دادگستری فارس تأکید کرد: این اقدام با نظارت ویژه دادستان شیراز انجام و در موارد ویژه دستور قضایی صادر و احکام با حضور نیروهای انتظامی در راستای برقراری امنیت اجرا شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار