استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع آبی نسبت به جیره بندی آب در استان هشدار داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، زمانی قمی گفت: مصرف آب در همه بخش های خانگی، صنعتی و کشاورزی در این استان نامتعارف است و در صورت تداوم الگوی مصرف فعلی تا 10 سال آینده تمامی منابع آبی استان خشک می شود.
وی ادامه داد : برداشت های بی رویه از منابع آبی استان مرکزی ، خسارت های جدی به سفره منابع آب های زیرزمینی استان وارد کرده که جبران این مهم نیازمند اصلاح الگوی مصرف در بخش های خانگی و صنعتی و جدی گرفتن تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی است.
استاندار افزود : استان مرکزی ظرفیت های عظیمی در بخش های کشاورزی و صنعتی دارد که حفظ و توسعه آن ها در گرو مدیریت بهینه منابع آبی منطقه است و اگر در این حوزه غفلت شود تا 10 سال آینده امکان بهره برداری از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی در استان به حد صفر می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بیش از چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز در نقاط روستایی استان مرکزی شناسایی شده که یک هزار و631 حلقه آن قبل از سال 85 و بقیه از سال 85 ال 92 حفر شده است.
عزت الله آمره ای افزود: قانونگذار نسبت به چاه های غیر مجاز قبل از سال 1385 سختگیری چندانی ندارد و حتی چاه هایی که در مناطق حاصلخیز استان حفر شده است می توانند با ثبت نام در فرم شماره یک وزارت نیرو مجوز های لازم را دریافت کنند.
وی بیان کرد: چاه های غیر مجاز از هیچ نوع خدمات وزارت نیرو از قبیل تسهیلات برق و یا کف شکنی احتمالی برخوردار نیستند و در صورتی که این چاه ها تجمیع شود امکان بهره مندی با مجوز های لازم از خدمات وزارت نیرو وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در خصوص چاه های غیرمجازی که بعد از سال 85 حفر شده اند، گفت: این شرکت از سوی وزارت نیرو مکلف به تعیین تکلیف این چاه ها ست.
وی، متوسط کسری مخزن سالانه دشت های مختلف استان را حدود 230 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، زمانی قمی ، مصرف آب ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.