سالانه ۲۰۰میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی استان‌ مرکزی کاهش می یابد که این کاهش زنگ خطر خشکسالی را به صدا درآورده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: منابع آب زیرزمینی استان‌ مرکزی هرسال بیش از ۲۰۰میلیون متر مکعب کاهش دارد و طی سه دهه گذشته حدود پنج میلیارد مترمکعب از این منابع آبی کم شده است.

نورالدین بازگیر افزود: با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف، مدیریت مصرف آب ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی افزود: بارش های بهار سال جاری ذخایر منابع زیرزمینی، آب های سطحی و رودخانه های استان را افزایش داده اما سطح آب های زیرزمینی استان چندان افزایش نیافت و دغدغه کمبود منابع آب زیرزمینی رفع نشده است.

بازگیر ادامه داد: با وجود آنکه در سال زراعی جاری میزان بارش در استان به طور میانگین نسبت به چند سال اخیر افزایش یافته اما مدیریت مصرف صحیح آب و صرفه جویی موضوعی است که باید در تمامی سطوح جامعه نهادینه و اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی یکی از مسائل اساسی استان به شمار می رود که مشکلات جدی پدید آورده است، گفت: در بسیاری از نواحی استان، سطح سفره های آب زیرزمینی افت کرده که خسارت های زیادی را بر خاک، کشاورزی و... به دنبال دارد.

بازگیر گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰هزار حلقه چاه غیرمجاز، سالانه بیش از دو میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی استان مرکزی را برداشت می کنند و مساله برداشت های بیش از اندازه چاه های مجاز نیز بر مشکل افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و حضور مردم در حاشیه تاسیسات آبی گفت: برخی شهروندان بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه های مکرر، در دریاچه ها و سدها و نیز بندهای انحرافی شنا می کنند که این سهل انگاری و بی توجهی موجب گرفتن جان آنها می شود در حالی که به دفعات تاکید شده تاسیسات آبی همچون سدها و بندها محل مناسبی برای شنا کردن نیست و خطرات جانی در پی دارد.

انتهای پیام / ف

برچسب ها: اراک ، آب ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.