شیراز؛

نقش موثر جنگلهای فارس در جلوگیری از رانش زمین

۱۸ درصد از مساحت فارس را جنگل پوشانده که نه تنها در کاهش فرسایش خاک موثر است بلکه تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از رانش زمین دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: فارس با مساحت 4و12میلیون هکتار،  5و7درصداز مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
مهرزاد بوستانی با بیان اینکه از کل مساحت استان سطحی معادل ۲.۲ میلیون هکتار۱۸ درصد سطح استان را جنگل تشکیل می‌دهد، افزود: ۳۷ درصد از سطح جنگل‌های فارس به جنگلهای زاگرسی اختصاص دارد  و این جنگلها واجد شرایط کارکرد و ویژگی‌های قابل توجهی  از جمله :کنترل آبهای سطحی و تغذیه آبهای زیرزمینی هستند به گونه ای که میزان آب نفوذی بر حسب نوع جنگل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب در سال در هر هکتار برآورد شده است که این مقدار به مراتب بیشتر از اراضی غیر جنگلی است.
وی بیان کرد : استان فارس دارای سه ناحیه رویشی زاگرسی، تورانی و خلیجی عمانی از پنج ناحیه رویشی کشور است که از میان ۸۳۶ هزار هکتار از جنگلهای آن واقع درناحیه رویشی زاگرس، ۱.۲۵۵میلیون هکتار در ناحیه رویشی ایران، تورانی و ۱۵۷ هزار هکتار از جنگلهای استان در ناحیه رویشی خلیجی،عمانی واقع شده است.
وی تصریح کرد : گونه‌های بلوط، بادام، ارس، شن، ارژن، جغجغک و شیر خشت از جمله گونه‌های شاخص در منطقه زاگرس، بنه، بادام، زالزالک، تنگرس، ارژن، و زبان گنجشک از گونه‌های بارز در منطقه ایران،تورانی و کنار، کهور ایرانی و استبرق از مهمترین گونه‌های جنگلی موجود در ناحیه رویشی خلیجی ، عمانی استان هستند.
بوستانی کاهش آلودگی هوا را از دیگر کاردکردهای جنگل عنوان و ادامه داد: این جنگلها در جلوگیری و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارند و سالانه می‌توانند مقادیر قابل توجهی گرد و غبار را در خود رسوب دهند.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.