ساری،

جشن تیرگان درلاریجان

آیین جشن تاریخی وباستانی تیرگان و گرامیداشت روز ملی دماوند با حضور دوست داران حفاظت از محیط زیست در شهر رینه لاریجان آمل برگزارشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نائب رئیس انجمن دوستاران دماوند کوه گفت: این جشن همه ساله در دامنه‌های کوه البرز در شهر رینه برگزار می شود و دوازدهمین دوره این مراسم امسال در روز یکم مرداد در دانشگاه پیام نور رینه برگزار شد.

مهشید روحانی افزود: یکی از اولویت اصلی انجمن دوستاران دماوند کوه با برگزاری این آیین و گرامیداشت روزملی دماوند، حفظ محیط زیست و دماوند کوه است وتلاش این انجمن با گردآمدن گروه های زیست محیطی فراهم کردن اقدامات لازم برای ثبت جهانی قله دماوند است.

وی با بیان اینکه پارسال هشت هزار نفر در این مراسم شرکت کردند، افزود: کوهنوردان که قصد صعود قله دماوند را دارند خود را با برپای جشنواره تیرگان هماهنگ می کنند تا در این مراسم شرکت کنند و به همین دلیل همه ساله کوهنواردان خارجی در این مراسم حضور دارند.

وی گفت: جشن تیرگان در برخی از مناطق ایران و ارمنستان و در میان ذرتشتیان برگزار پلی در راستای شناساندن فرهنگ و سنت های ایران است.

جشن تیرگان یکی از آئین های قدیمی در شهرستان آمل است که در10 تیر خورشیدی برابر با 13 تیرماه گاهشمار زرتشتیان ایران باستان برگزار می شود.

این جشن درگرامی داشت تیشتر ستارهٔ باران آور در فرهنگ ایرانی است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می پذیرد

وی با اشاره به اینکه در تاریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز دماوند است تصریح کرد: این مراسم قدمتی دو تا پنج هزار ساله دارد و همه ساله در شهر رینه این مراسم گرامی داشته می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار