انجمن جت اسکی در حال غرق شدن؛

افزایش قربانیان جت اسکی/ تصادف دریایی در اوج لذت های رویایی

قربانیان ورزش جت اسکی در تابستان امسال هر روز رو به افزایش است و هنوز هیچ نهادی در این باره دستورالعمل خاصی ارائه نکرده است.

افزایش قربانیان جت اسکی/ تصادف دریایی در اوج لذت های رویاییبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله در فصل تابستان بخش عظیمی از مردم کشور به مناطق ساحلی سفر می کنند و عمده تفریحات آنها استفاده از موتور های جت اسکی است اما بر اثر رعایت نکردن قوانین ایمنی و مقررات فنی شاهد تصادفات جت اسکی با شناگران و صدمات جبران ناپذیری هستیم.

یکی از این اتفاقات تصادف دو جت اسکی سوار در نمک آبرود مازندران بود که منجر به فوت یکی از جت اسکی سواران شد که هفته گذشته اتفاق افتاد.

علاوه براین اواخر سال 94 نیز تصادف جت اسکی در جزیره کیش باز هم موجب مرگ یک خانم شد و مرگ دختر دانشجو نیز در مسابقات جت اسکی کلار آباد مازنداران از دیگر حوادث دلخراش بود.
 
با توجه به اینکه انجمن جت اسکی  مسئول برگزاری مسابقات تفریحی است، این اتفاقات در حالی رخ می دهد که برخی موسسات دست به استفاده شخصی از این ورزش می زنند و به متقاضیان گواهینامه رانندگی جت اسکی داده می شود که این کار خلاف قانون است و انجمن جت اسکی در مقابله با این اتفاقات سکوت اختیار کرده است.

افزایش روز افزون قایق های تفریحی، جت اسکی و تردد بی رویه آن در مناطق ساحلی به تهدیدی جدی برای گردشگران و خانواده ها تبدیل شده است.

این روزها به دلیل نبود کنترل و نظارت دقیق تعداد این قایق ها رو به افزایش است.با توجه به زمینه گردشگری مناطق ساحلی، ساماندهی قایق های تفریحی برای امنیت روحی و جانی مردم امری ضروری است اما گویا مسئولان چشم روی چنین اتفاقاتی بسته اند و دست افراد غیر قانونی را باز گذاشته است.

بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان افرادی که می خواهند در این عرصه فعالیت کنند باید مجوز قانونی از این نهاد را داشته باشند این در صورتی است که بسیاری از افراد فاقد مجوز هستند و به صورت مستقل کار می کنند.

 از زمان راه اندازی ورزش جت اسکی در سازمان تربیت بدنی مورد بی مهری سازمان بنادر و نیروی دریابانی قرار گرفته است و این نهاد ها دست به اقدام های غیر قانونی می زنند و به برخی افراد گواهینامه ارائه می دهند در صورتی که این کار در حیطه وظایف انجمن جت اسکی است.

طبق شنیده ها بیش از 200  شرکت در مازندران به مسافران موتورهای جت اسکی اجاره می دهند که از این تعداد تنها کمتر از 30 شرکت مجوز قانونی دریافت کردند. اکنون انجمن جت اسکی به عنوان متولی این ورزش باید پیگیر و مسئول چنین اتفاقاتی باشد اما شرایط به این گونه نیست و دلالان همچنان در این ورزش تفریحی مهیج جولان می دهند.

با توجه به اینکه برای صدور گواهینامه ایمنی جت اسکی ها در سراسر کشور تنها دو شرکت قابل قبول هستند  اما شرکت های اجاره دهنده از این دو شرکت گواهی ایمنی دریافت نکرده اند که این اتفاقات باید از سوی انجمن جت اسکی بررسی شود.

با وجود اینکه ورزش جت اسکی در ایران عمر زیادی ندارد اما تاکنون شاهد سه حادثه مرگبار بوده ایم.

از معضلاتی که برای  ورزش جت اسکی در مناطق ساحلی وجود دارد برخورد شناگران با جت اسکی است که معضل اصلی باشگاه ها است در حالی که محل فعالیت جت اسکی ها مشخص است و شناگران نباید وارد این محدوده شوند اما مدیریت لازم در این زمینه صورت نمی گیرد.

در حالی که انجمن جت اسکی باید پیگیر مجوز قانونی به صاحبان شخصی جت اسکی باشد اما برخی افراد با کسب مجوز از سوی موسسه دریابانی به رانندگی جت اسکی می پردازند.

اکنون باید منتظر بمانیم که انجمن جت اسکی ایران چگونه به اتفاقات اخیر واکنش نشان می دهد و آیا مقابل متخلفان خواهد ایستاد یا نه .

رییس انجمن جت اسکی درخصوص اتفاقات پیش آمده به خبرنگار ما گفت: حوادث اخیر جت اسکی در کشور بسیار نگران کننده است متاسفانه به دلیل حضور غیرقانونی برخی افراد در شهرهای ساحلی این تلفات روبه افزایش است.

وی افزود:متاسفانه بسیاری نهادهای غیر مسئول برای بهره برداری های شخصی دست به اقدامات غیرقانونی زده اند که حوادث ناگواری برای بسیاری از هموطنان در پی داشته است. در این راستا انجمن جت اسکی در برخورد با این موضوع اقدام خواهد کرد.



گزارش از فاطمه بهنام



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار