یاسوج؛

مصرف آب در کهگیلویه 30 درصد بیش از متوسط کشوری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گفت: مصرف آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود 30 درصد بیش از متوسط کشوری است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛سید علی لدنی نژاد با اشاره به مشکل کم آبی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد،گفت: این معضل اساسی در دو شهر یاسوج و مادوان جدی تر است.

وی بیان کرد: مهمترین دلایل افزایش معضل کم آبی در بسیاری از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل مصرف بی رویه و صرفه جویی نکردن از سوی مردم و وجود انشعاب های غیرمجاز است و چنانچه این دو موضوع رعایت شود مشکلات ناشی از کم آبی نیز در استان به طور چشمگیری کاهش می یابد.

لدنی نژاد اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده میزان مصرف آب از هر انشعاب غیرمجاز بین چهار تا هفت برابر انشعاب های مجاز است که تضییع بیت المال و مشترکان قانونمند را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: مردم بسیاری از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج و مادوان از تانکر ذخیره آب در منازل مسکونی خود استفاده نمی کنند و به همین دلیل نیز در مواقع قطعی آب با مشکلات اساسی مواجه می شوند.

لدنی نژاد ابراز داشت: در حاشیه شهر یاسوج برخی ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می شود که بر اساس قانون امکان تامین آب برای اهالی آنها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد افزود: امسال و به منظور کاهش نوسانات آب و رفع مشکلات کم آبی به طور کوتاه مدت یک حلقه چاه در هر کدام از شهرهای یاسوج و مادوان حفر می شود.

لدنی نژاد گفت: استفاده از آب سد تنگ سرخ راهکار مناسب برای رفع معضلات کم آبی یاسوج و حومه آن در بلندمدت 10 تا 20 سال آینده است و به همین دلیل باید برای تکمیل و افتتاح این سد تلاش جدی شود.

وی بدون اشاره به اعتبار مورد نیاز و یا اختصاص یافته، بیان کرد: با پیگیری های لازم قول های مساعد از سوی مسئولان کشوری در زمینه تامین اعتبار تصفیه خانه آب یاسوج داده شده است و عملیات اجرایی این تصفیه خانه نیز در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان آغاز خواهد شد.

لدنی نژاد اظهار کرد: آبیاری باغ ها، مزارع و صیفی جات با استفاده از آب آشامیدنی ممنوع و خلاف شرع و قانون است و در کهگیلویه و بویراحمد نیز برخورد جدی با این موضوع می شود.

وی عنوان کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد در صورت مشاهده چنین تخلفی آن را به مسئولان شرکت آبفای شهری استان اطلاع دهند.

لدنی نژاد ابراز داشت: شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در بخش آب این استان از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و از مردم استان نیز انتظار می رود که بیش از پیش در مصرف بهینه آب، صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آن بکوشند.

کاهش قابل ملاحظه منابع آب کهگیلویه و بویراحمد و اُفت سطح آب سفره های زیرزمینی این استان در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و مصرف بی رویه آب موجب بروز تنش آبی در شش شهر استان شامل یاسوج، مادوان، سوق، لنده، قلعه رئیسی و چرام شده است.

بیش از 142 هزار مشترک آب و افزون بر 28 هزار مشترک فاضلاب در شهرهای 17 گانه کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.