هنرمند و بازیگر برجسته کشور گفت: اصفهانی‌ها باید عکس‌برگردان فرهنگ، معماری و تاریخ این شهر باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،داریوش ارجمند در دیدار با شهردار اصفهان که به مناسبت 17 شوال «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» برگزار شد، اظهار کرد: تغییر سبک زندگی یعنی بازگشت به خویشتن و در این راه نباید مرعوب و فریب شرق و غرب عالم شد، ما زمانی تنها گرفتار فرهنگ غرب بودیم اما امروزه گرفتار فرهنگ شرق هم شده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید از شهرهایی مانند اصفهان که فرهنگ ما در آن متبلور شده مراقبت بسیار زیادی به عمل آوریم، تصریح کرد: در اصفهان کارهای بسیاری در باب بازگشت به فرهنگ خویشتن انجام شده که آخرین آن مربوط به سریال خاک تابان می‌شود که من نیز در آن به ایفای نقش پرداختم.

این هنرمند و بازیگر برجسته کشور ادامه داد: ما باید بازارهای غربی و شبه غربی را فراموش کنیم و بازارهای سنتی خودمان را احیا کنیم چرا که این بازارها افتخار ایران و از عجایب معماری جهان هستند.

وی در ادامه با انتقاد شدید از احداث برج جهان‌نما در مقابل میدان نقش جهان، اضافه کرد: چگونه برخی بنایی با این معماری بسیار زشت را در اصفهان ساخته‌اند، آیا آنها زیبایی‌های این شهر را ندیده بودند، مردم این دیار هیچگاه زشتکار نبوده‌اند، چگونه شهری که بزرگ‌ترین نقاش معاصر یعنی استاد فرشچیان را در خود پرورش داده چنین اثر زشتی را در مرکز شهر خلق کرده است، مگر می‌شود شهری فرشچیان داشته باشد سپس چنین بنایی خلق کند؟

بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) ادامه داد: تمدن جهان در تمام علوم مختلف متعلق به کشورمان ایران است اما جهان خودش را به آن راه زده، بیمارستان‌سازی، دانشگاه‌ها، مطب‌خانه‌ها و آسایشگاه‌های روانی از فرهنگ ایران به تمام دنیا صادر شده که البته ما در دوره‌ای از دنیا عقب افتادیم.

وی در ادامه اضافه کرد: دانشمندان و مردان بزرگ تاریخ تنها در یک بُعد و علم توانسته‌اند خود را نشان دهند اما انسانی بزرگ مانند حضرت علی (ع) در تمام ابعاد حائز رتبه‌های بالای علمی، چندساحتی و چندوجهی است که ما نیز باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

ارجمند با بیان اینکه اصفهانی‌ها باید عکس‌برگردان فرهنگ، معماری و تاریخ این شهر باشند، تاکید کرد: مشخص نیست فرهنگ غلطی که در پوشش امروزه با آن مواجه شده‌ایم از کجا به کشور ما وارد شده، در معماری نیز با همین معضل روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در معماری ساختمان‌های تهران بی‌فرهنگی موج می‌زند، افزود: هر معماری می‌خواهد سلیقه شخصی خودش را اجرا کند، گذشته ما فراموش شده در حالی که معماری ما از فرهنگ بسیار بالایی برخوردار است.

هنرمند برجسته کشور خاطرنشان کرد: اصفهان نماد ما در فرهنگ، معماری و هنر است و تجلی که این معماری و هنر از دین گرفته در هیچ شهری دیگری نیست.

وی افزود: امیدوارم این شهر که افتخار ایران است را به شکل بسیار مطلوبی حفظ کنیم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.