معماری و تاریخچه مسجد لنبان نشانه ارادت اصفهانیان به دین مقدس اسلام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در محله لنبان از محلات قدیمی حاشیه غربی شهر اصفهان، مسجدی با نام محل استقرارش معروف شده است .

معماران آن زمان با نقاشی و خوش نویسی الواح و کتیبه ها، مسجد لنبان را جلوه و جلاء بخشیدند هرچند هنر حجاری و حکاکی سنگ های قدیمی آن نیز دست کمی از هنر ارزنده خطاطی و نقاشی ندارد.

تجمل و شکوه نگاره های گل و بوته ای در نمای بیرون مسجد لنبان برعهده کاشی ها گذاشته شده و درست درجایی که آسمان لاجوردی آغاز می شود رسالت کاشی ها پایان می گیرد.

علاوه بر شعر و موعظه، موسیقی برای آنکه از دیگر هنرها بازنماند درصدای موذن، بانگ قاری و واعظ مجال جلوه گری یافته است حتی صنایع دستی هم برای تزئین این بنای مقدس به میدان آمدند نظیر: فرش ها، پرده ها و قندیل های عظیم و درخشان.

از سوی دیگر روی هم چینی آجرهای درشت و کوچک و پرنکردن فضای میان آنها، سطوحی از نقوش سایه روشن را پدید آورده است.

ناگفته نماند گنبدهای فیروزه ای مسجد لنبان مانند فرشی با طرح های اسلیمی عالم هستی را با عالم ماوراء مرتبط می سازد.

در این میان نور برجسته ترین ویژگی معماری مقدس ایرانی به شمار می رود که به صورت صور مادی در مسجد متبلور شده و یادآور آیه ی نور است.

در حقیقت غریب بودن معماری مسجد لنبان را با ورود به این محله احساس کردم زیرا هرچه اطرافم را نظاره کردم جز ساختمان های بلند چیزی ندیدم با پرس و جوهای فراوان سرانجام نشانی مسجد این محل را یافتم.

به سراغ مدیر اجرایی هیئت امنای مسجد لنبان رفتم و از وی علت را جویا شدم.

احمد راکی با اشاره به اهمیت تاثیرگذاری معماری بیرون مسجد لنبان بر سیما و نمای این محل گفت: در تلاشیم به زودی با اختصاص اعتباری مناسب، جای پای خوبی برای تاثیر این مسجد در ساماندهی فضای محله لنبان در نظر بگیریم.

وی افزود: این بنای باشکوه از عهد ساسانی به یادگار مانده و در این مدت چندین بار تخریب و دوباره بازسازی شده و هم اکنون نیز درصددیم با اختصاص بیش از 5 میلیارد ریال تالار مسجد لنبان را احیاء کنیم.

به گفته مدیر اجرایی هیئت امنای مسجد لنبان این مسجد یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی و اولین مسجد استان اصفهان به شمار می رود که همچون نگینی درخشان به شماره 293 در فهرست آثار ملی استان می درخشد.

تجلی هنر ایرانی-اسلامی در مسجد لنبان

راکی به بکارگیری انواع طاق پوش ها نظیر: کنه پوش، گنبه و چشمه در اشکال 8 و 4 لنگه و همچنین سقاخانه ضلع شرقی این بنا با 4 ستون سنگی و 4 سنگلاب که 2 تای آن گرد و 2 تای دیگر چهارگوش بوده را از ویژگی های هنر والای معماران اصفهانی در این بنا دانست.

وی کنده کاری های باشکوه و کتیبه های زیبای مسجد لنبان را موضوع دیگری در حکایت از دقت، نبوغ و ظرافت معماران مسلمان عنوان کرد و گفت: بخشی از اشعار میرزا طاهر نصرآبادی به خط ثلث سفید به رنگ و قلم محمدرضا امامی از دوران شاه سلیمان تاکنون برسردرب مسجد لنبان پابرجاست.

مدیر اجرایی هیئت امنای مسجد لنبان به وجود انشعاب نهر آبی از زاینده رود به این مسجد اشاره کرد و افزود: تا حدود 7 سال پیش این نهر آب از زیر تالار مسجد لنبان که سردابه ای بنا شده بود می گذشت اما درحال حاضر جریان آب از کنار حسینه این بنا می باشد.

به گفته راکی منبر مسجد معروف به منبر امام زمان(عج) از عهد صفوی و گنبد و مناره های کاشی شده آن از الحاقات نیم قرن اخیر است.

وی به گورستانی در جنب مسجد لنبان از عهد صفوی اشاره کرد و گفت: در سال 835 قمری میرزا ابوتراب خوش نویس و فرزندشان امیر نظام الدین خوش نویس و همچنین صائن الدین علی بن صدرالدین محمد بن افضل در آن گورستان مدفون شدند اما متاسفانه امروزه هیچ اثری از این مکان برجای نمانده و اطراف مسجد ساختمان سازی شده است.

مدیر اجرایی هیئت امنای مسجد لنبان از باورها و اعتقادات مسجد لنبان به نقل از علامه مجلسی گفت: اقامت امام حسن مجتبی (ع) هنگام عزیمت به گرگان در اصفهان و نماز گزاردن ایشان در مسجد لنبان تقدسی خاص به این بنا بخشیده است بطوریکه مردم از دیرباز تاکنون حوائج و خواسته هایشان را بصورت نامه به نهر آبی که از میان مسجد می گذرد، می سپارند.

امیدواریم با حمایت مادی و معنوی از مساجد استان اصفهان به ویژه مساجد تاریخی بتوانیم سبک زندگی ایرانی-اسلامی را با محوریت این ابنیه گسترش و تحقق بخشیم.

گزارش از محدثه فتحی


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
سینا
۰۳:۲۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام
با تشکر از مطلب
عکسی که قرار داده شده عکس مسجد لنبان نیست و بنظر میرسد عکس مسجد جامع اصفهان باشد.
آخرین اخبار