مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: احساس مسئولیت بیشتری بین مردم و مسئولان اجرایی این استان در زمینه حفظ و جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی استان شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛عزت الله بهشتی فرد در نشست شورای صیانت از حقوق بیت المال کهگیلویه و بویراحمد افزود: 847 هزار هکتار جنگل و 540 هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد که سرمایه و ظرفیت ارزشمندی است.

وی بیان کرد: عرصه های جنگلی و مرتعی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر دچار خشکی شده و به همین دلیل نیز به سرعت طعمه آتش می شوند.

بهشتی فرد اظهار کرد: بر اساس قانون وظیفه تمامی نیروهای کشوری و لشکری است که برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع همکاری کنند.

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: پارسال حدود یک هزار و 200 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی این استان طعمه آتش شد که میزان خسارت مالی وارده نیز بیش از 27 میلیارد ریال بوده است.

بهشتی فرد ابراز داشت: از ابتدای امسال تاکنون در قالب 44 فقره آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد 648 هکتار عرصه طبیعی این استان شامل 348 هکتار جنگل و 300 هکتار مرتع طعمه حریق شد.

وی افزود: آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد نوعی زنگ خطر بوده و باید مردم و مسئولان اجرایی استان بیش از پیش هوشیار و مراقب باشند تا این سرمایه مهم ملی تخریب و نابود نشود.

بهشتی فرد گفت: از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد می توان به کمبود اعتبار، امکانات و تجهیزات از جمله چرخ بال ویژه اطفای حریق اشاره کرد.

وی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تنها 85 قرق بان برای صیانت از عرصه های طبیعی بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتاری این استان دارد که ناکافی است.

بهشتی فرد خواستار اجرای طرح حفاظت هوشمند در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و ساخت پایگاه اطفای حریق در مناطق بحرانی این استان به منظور اطلاع رسانی سریعتر هنگام بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: آمادگی همه جانبه و چاره اندیشی لازم برای مقابله با بحران آتش سوزی جنگل ها و مراتع از سوی مردم و مسئولان اجرایی استان ضروری است.

سید اسدالله هاشمی افزود: اقدام های لازم به منظور خرید چرخ بال ویژه اطفای آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.

وی بیان کرد: همکاری قشرهای مختلف مردم و نیروهای بسیجی کهگیلویه و بویراحمد در مهار آتش سوزی های اخیر جنگل ها و مراتع این استان چشمگیر بوده است.

هاشمی اظهار کرد: وجود حدود 20 درصد جنگل های حوزه زاگرس مرکزی در کهگیلویه و بویراحمد و بیش از دو هزار گونه گیاهی در این استان ظرفیت ارزنده ای است که باید به نحو احسن مورد حفاظت و صیانت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: افزون بر 312 هزار هکتار عرصه زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و 54 درصد از مساحت این استان جنگل و 34 درصد از وسعت آن نیز مرتع است.

هاشمی با اشاره به فعالیت 80 محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد و ناکافی بودن این تعداد، ابراز داشت: استفاده بهینه تری از ظرفیت مردم، تشکل های مردم نهاد و نیروهای بسیجی در زمینه حفظ عرصه های طبیعی و مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان شود.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: مراحل چهارگانه مدیریت انواع بحران ها شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی است که پیشگیری در اولویت قرار دارد.

سید علی وفایی مقدم افزود: همگان اعم از مردم، مدیران اجرایی و نهادهای دولتی مکلف به همکاری در زمینه مقابله با انواع بحران ها از جمله مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند.

وی بیان کرد: از آنجا که جنگل ها و مراتع جزو سرمایه های ملی هستند باید به نحو مطلوب صیانت شده و از تخریب آنها جلوگیری شود.

وفایی مقدم اظهار کرد: فرهنگ حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی باید به طور روزافزون بین قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد ترویج یابد و رسانه های استان نیز می توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کنند.

وی عنوان کرد: استفاده از چرخ بال برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع هزینه بردار بوده و با رعایت زمان طلایی و اقدام به موقع نیاز چندانی به استفاده از آن به منظور اطفای آتش سوزی عرصه های طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد نیست.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.