آیت‌الله هاشمی در جمع رئیس و مسئولان تدوین تاریخ دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد عدالت جغرافیایی آموزش را در سطح کشور ایجاد کرد

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، عدالت جغرافیایی آموزش را در سطح کشور ایجاد کرد.

دانشگاه آزاد عدالت جغرافیایی آموزش را در سطح کشور ایجاد کردبه گزارش حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و مدیران دفتر مطالعات و تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به نحوه‌ی شکل‌گیری و تأسیس این دانشگاه در سال 61 ، خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به همه‌ی مردم کشور قابل تعمیم نبود و در این زمینه مشکل جدی و اساسی داشتیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان مشکلات و موانع پیش‌روی دولت برای توسعه آموزش عالی در کشور در سال‌های اول انقلاب، اظهار داشت: انقلاب نوپا، جنگ تحمیلی و تعطیلی برخی از دانشگاه‌های دولتی سبب شده بود تا دولت نتواند به نیاز آن زمان مخاطبان تحصیلات دانشگاهی که نیازی ضروری و به حقی بود، پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متکی به خواست واقعی مردم است، منفعت عمومی و خدمت به انقلاب، کشور و مردم را از اهداف تأسیس این دانشگاه برشمرد و افزود: ما از ابتدای کار دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هیچ هدف مادی و انگیزه شخصی نداشته و نداریم و تمام تلاشمان برخورداری همه‌ی مردم‌ از علم و دانش، رشد، توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور است.

هاشمی به واکنش افکار عمومی پس از شنیدن خبر تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه اشاره و تصریح کرد: وقتی که خبر تأسیس این دانشگاه در جامعه پخش شد، یکدفعه موجی از مراجعات و استقبال استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم به راه افتاد که خواهان تأسیس واحد آموزشی در شهر و منطقه خود بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،  با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، عدالت جغرافیایی آموزش را در سطح کشور ایجاد کرد، گفت: این دانشگاه با گسترش واحدهای آموزشی خود در سراسر کشور، دسترسی آسان همگان به علم و آموزش را فراهم کرده است و هر فرد علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی می‌تواند در نزدیکترین محل زندگی خود، به تحصیل علم و دانش بپردازد.

هاشمی، با اشاره به توسعه واحدهای مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: با توسعه آموزش‌های مجازی که مورد استقبال نیز قرار گرفته است، دسترسی به تحصیلات تکمیلی را از گذشته نیز آسان‌تر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه براساس سیاست‌های کلی نظام و چشم‌انداز 20 ساله، توسعه باید دانش محور و دانش‌بنیان باشد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز پیشقدم شده است، به طوری که با گسترش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، توانسته نقش مهمی در تولید علم کشور داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین به توانایی دانشگاه آزاد اسلامی در تولید انرژی و کود از زباله‌ها از طریق سیستم پلاسما و همچنین پیشرفت در زمینه گداخت هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: این دانشگاه توانسته است همچون گذشته، باری از روی دوش دولت بردارد، به طوری که از انبوه زباله‌ها که خطری جدی برای محیط زیست است، انرژی و کود سالم برای مصرف تولید می‌کند.

هاشمی، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اهمیت نگارش تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: جای خالی تاریخ نویسی دانشگاه احساس می‌شد که خوشبختانه دکتر جاسبی با عشق و علاقه فراوان و اشرافی که بر کل مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دارند، این کار را برعهده گرفتند.

وی با قدردانی از زحمات رئیس و مدیران دفتر مطالعات و تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: سعی کنید تاریخچه تمام ابعاد دانشگاه آزاد اسلامی را کامل و با جزییات بنویسید تا الگویی برای سایرین که می‌خواهند کارهای عام المنفعه و تأثیرگذار انجام دهند، باشد که این کار می‌تواند انگیزه‌ای برای تاریخ نگاری دیگر دانشگاه‌های با قدمت کشور باشد.

در آغاز این دیدار، عبدالله جاسبی، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، به بیان سیر تکاملی و خداپسندانه تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گزارشی از روند کار تاریخ نویسی این دانشگاه ارائه داد.

همچنین  دکتر جعفری، معاون ـ آقای سیفی، آقای سیروس، خانم دکترقهایی، آقای نعمتی، آقای دکتر شریف آزاده، آقای چهار محالی مدیران کل دفتر مطالعات و تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی به بیان گزارشی از حوزه فعالیت خویش پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار