کردوانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

آب خلیج فارس را منتقل کنیم، نفتمان تمام می شود

پدر علم کویر‌شناسی ایران گفت: با روش در نظر گرفته شده برای انتقال آب خلیج فارس به یزد تا 30 سال آینده نفتمان‌ نیز تمام می‌شود.

آب خلیج فارس را منتقل کنیم، نفتمان تمام می شودپرویز کردوانی پدر علم کویر‌شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طرح‌های انتقال آب اظهار داشت: صنایع و کارخانه‌هایی که میلیارد‌ها دلار، یورو و تومان برای تولیداتشان صرف شده به زور حق یا ناحق آب را گرفته و مناطق مستقر شده خود را نابود کرده‌اند و حال به وزارت نیرو و درخواست تأمین آب از آن  اقدام کرده‌اند تا این ارگان کمر به انتقال آب از خلیج فارس ببندد.

وی تصریح کرد: با اینکه در مراحل اولیه سازمان محیط زیست با انتقال آب از خلیج فارس مخالفت کرده بود، اما بالاخره با مشاهده وضعیت اسفبار آب در کرمان، یزد و اصفهان موافق انتقال این طرح آبی شده است.

پدر علم کویر‌شناسی ایران افزود: در حال حاضر مسافت 740 کیلومتری از خلیج فارس به بندر عباس و از بندرعباس به سیرجان و از این منطقه به مس سرچشمه و چادرملو‌ یزد کانال انتقال آب تدارک دیده‌اند، که اگر آب بیاید قیمت آن حتی به 20 هزار تومان هم خواهد رسید.

کردوانی‌ تأکید کرد: صنعت باید اقتصادی باشد و این یعنی صنعت را باید کنار آب ببرند نه اینکه آب را به کنار صنعت منتقل کنند.

وی با اشاره به راه‌های در نظر گرفته در خصوص شیرین کردن آب و شوری 4 درصدی آب خلیج فارس اذعان داشت: این‌ها تصمیم دارند از نفت، برق تولید کرده و از برق نیز به شیرین کردن آب بپردازند، در حالی که هر چه می‌گویم قبول نمی‌کنند که با این کار نفت، 20 الی 30 سال دیگر تمام می‌شود.

پدر علم کویر‌شناسی ایران افزود: باید اول از خورشید برق بگیرند که هم ارزان است و هم آلودگی ندارد و بعد به شیرین کردن آب خلیج فارس بپردازند.

کردوانی‌ با اشاره به دوران پسا تحریم و با ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی دست به راه‌اندازی کارخانه ماشین در مناطق خشکی همچون کاشان دارند که میزان بارندگی در آن 20 میلی‌متر بوده و گویا مقرر شده با توافق دولت مناطق دیگر اقتصادی در یزد و کاشان به راه بیاندازند و من نمی‌دانم چرا واقعا‌ این‌ها فکر نمی‌کنند.

وی در خصوص طرح‌های انتقال آب در چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: رودهای کارون‌، کرخه و زاینده‌رود از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرند و هیچ استانی به اندازه چهارمحال‌ و بختیاری منبع آبی ندارد، ولی در حال حاضر وضعیت آبی آن به دلیل اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب بسیار بد و اسفناک است.

وی افزود: در شهرکرد (مرکز استان چهار محال بختیاری) دامنه سطح آب چاه‌ها به 230 متر رسیده و حتی چندین چاه خشک شده و با اینکه در این منطقه دریاچه وجود دارد ولی فاضلاب‌ها را  تصفیه و مصرف می‌کنند.

پدر علم کویر‌شناسی ایران با بیان اینکه طرح انتقال گلاب 2 برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به اصفهان، کرمان و یزد در حال انجام است، افزود:  این آب‌ها صرف صنعت و کارخانه‌های بسیار بزرگی می‌شود که استقرار آن‌ها در مناطق مربوطه  غلط و اشتباه بزرگی است.

کردوانی تصریح کرد: نیروگاه‌های تولید برق که به ظاهر خیلی خوب هستند، یکی از دلایل بحرانی شدن وضعیت آب است، چرا که این مراکز با حفر ده‌ها چاه، آب‌ های زیرزمینی را گرفته و باعث فرو‌نشست زمین می‌شود که نمونه آن منطقه کبودر‌ آهنگی است که بیشترین نشست زمین را دارد.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها علاوه بر اینکه آب را تمام می‌کنند به دلیل استفاده از مازوت‌ منجر به آلودگی هوا نیز می‌شوند، چرا که در فصول سرد سال به دلیل اختلالات به وجود آمده در صنعت گاز رسانی در مناطق دوردست، این نیروگاه‌ها به استفاده از مازوت‌ آلوده کننده اصرار می‌ورزند.

پدر علم کویر‌شناسی ایران با تأکید بر اینکه استحصال برق از سطح سد، تمیز‌ترین و بهترین نوع از نیروگاه‌های تولید برق است، گفت: از آنجایی که بعد از مدتی سطح سد‌ها را گل و لای در بر می‌گیرد بهتر است از نیروگاه‌ههای آفتاب و گاز استفاده کنیم.

کردوانی با تصریح بر اینکه نیروگاه‌های برق در حال صادر کردن آب هستند نه برق، درباره ی دومین دلیل نبود آب اذعان داشت: صنایع کارخانه‌های پر مصرف آب همچون فولاد، ماشین‌سازی، پتروشیمی و استقرار آن‌ها در مناطق کشورمان است.

وی ادامه داد: توسعه ناپایدار صنعت قرارگیری حقابه‌ آن بعد از شرب، نادیده گرفتن حقابه‌های محیط زیست، تالاب‌ها و رودخانه‌ها و پنداشتن باور غلطی مبنی بر هدر  رفت آب در سطح رودخانه‌هایی چون طشک‌ و بختگان از موارد گنجانده شده در تشدید بحران آب به دست احداث کارخانه‌ها است.

پدر علم کویر‌شناسی ایران بیان داشت: احداث کارخانه‌ و صنایع پر آب‌بر در مناطقی چون یزد، میبد‌ و اردکانی که 60 میلی‌متر بارندگی داشته و جز آب زیرزمینی هیچ رودی ندارد به چه معنا است؟ یا راه‌اندازی کارخانه ذوب‌ مس  در رفسنجان یا گل گهری در سیرجان که تنها 20 میلی‌متر بارندگی برای آن به ثبت رسیده چه اقدام نابخردانه‌ای است؟ در حالیکه صنایع بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها بنا شده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار