قالیباف در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016:

بهره برداری از 300 کیلومتر مترو تا پایان سال 96/ باید در نقش یک پاسخگو باشیم

شهردار تهران گفت: نزدیک به 300 کیلومتر مترو تا پایان سال آینده در تهران بهره برداری می شود.

بهره برداری از 300 کیلومتر مترو تا پایان سال 96به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران2016 که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: امروز نهاد و سازمان های شهری در بسیاری از حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دیپلماسی و ... در جهان با یکدیگر ارتباطات گسترده ای دارند و باید بپذیریم که شرایط جهانی اجازه نمی دهد که یک شهر فضایی غیر از این داشته باشد.

وی افزود:سخن گفتن از شهرها، سخن گفتن از فضای بین المللی انسانی در مختصات شهری است.

شهردار تهران گفت: امروز تمام شهرها با چالش ها و موانع مشترک روبه رو هستند، به طوری که روز به روز از معنای محلی این مشکلات کاسته می شود و در ابعاد بین المللی گسترش می یابد و جنبه ملی و محلی آن گسترده می شود.

قالیباف تصریح کرد: تبعیض های سرمایه داری امروز خود را به خوبی در شهرها نشان می دهد و دیگر نمی توان از 2 تیپ شهرهای توسعه یافته و درحال توسعه سخن گفت.

وی افزود: در حال حاضر هر شهر جهان اولی در دل خود یک شهر جهان سومی دارد که با مشکلات آلودگی هوا، محیط زیست، بیکاری، گرسنگی، مرگ و میر  کودکان که به میزان قابل توجهی است، دست به گریبان است.

شهردار تهران گفت: از طرف دیگر در هر شهر جهان سومی یک شهر پیشرفته وجود دارد که به عنوان یک چالش بزرگ میان این 2 جهان محسوب می شود.

قالیباف تصریح کرد: دیگر با این وضعیت امنیت جهانی، صلح، رفاه، توسعه جهانی وجود ندارد.

وی افزود: ناامنی، عدم دسترسی به فرصت های برابر، جوامع محلی را در موقعیت نامناسبی قرار داده است که شهروندان را به مکان های جدید با فرهنگ و ویژگی های متفاوت و دارای امکاناتی سوق می دهد که همین عامل، زمینه ای برای رشد نامتوازن شهری در کشورهای در حال توسعه و گسترش و توسعه وضعیت ناپایدار می شود.

شهردار تهران گفت: توسعه وضعیت ناپایدار در شهرها زمینه ای برای بروز آسیب های اجتماعی و افت زندگی شهری و به خطر افتادن کرامت شهروندان است.

قالیباف تصریح کرد: واقعیت این است که وضعیت کشورهای خاورمیانه موجب مهاجرت مردم از کشورهای واقع در این منطقه به کشورهای اروپایی شده است که نشان می دهد در دنیای امروز سرنوشت جوامع به یکدیگر گره خورده است.

وی افزود: نا امنی موجود در کشورهای منطقه که بیشتر به دلیل مداخله کشورهای خارجی است، شهروندان این مناطق را به سمت کشورهای اروپایی سوق داده است که این خود به معنای شکل گیری شهرهای نامتوازن است.

شهردار تهران گفت: ناتوانی کشورهای اروپایی در پذیرش گروه های مهاجر به داخل خود زمینه بروز احساس سرخوردگی و تبعیض در مهاجران و پیوستن آن ها به تیم های تروریستی و انجام برخی اعمال بزهکاری می شود.

قالیباف  تصریح کرد: امروز به خوبی مشاهده می کنیم که هر قدر فقیران در کشورهای مختلف دنیا فقیرتر شوند ثروتمندان احساس ناامنی بیشتر می کنند و امنیت آن ها تهدید می شود.

وی افزود:این اتفاق در مقیاس ملی نیز تجربه می شود و تفاوت بین شهرها از منظر برخورداری آن ها به امکانات و شرایط مناسب سبب مهاجرت، گسترش حاشیه نشینی و سایر آسیب ها و معضلات اجتماعی می شود.

شهردار تهران گفت: مدیریت شهری به عنوان متولی اداره شهر در همین بستر  شکل می گیرد و برای جذب سرمایه انسانی اهمیت یافته و با درک این مساله شهرداری تهران تلاش کرده است تا ضمن ایجاد زمینه های ساختاری، الگوی مدیریت شهری و توسعه زیرساختهای شهری و فضاها و زمینه های فرهنگی و اجتماعی اقدامات مناسبی را در دستور کار خود قرار دهد.

قالیباف  تصریح کرد: گذر از شهرداری به عنوان سازمان خدماتی که مسئولیت ارائه خدمات و توسعه نهاد اجتماعی و فرهنگی را بر عهده دارد، گام مهمی بوده است که طی 10 سال اخیر به وسیله این سازمان برداشته شده است.

وی افزود: ارائه گزارش اقتصاد جهانی در سال 2015 نشان می دهد که مبالغی که باید برای توسعه زیرساخت صرف شود حدود 4تریلیون دلار در سال است که باید با اتخاذ راه کارهای مناسب و جذب سرمایه گذاری و تشویق سرمایه داران برای مشارکت در این راستا، اقدام شود.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران آمادگی این را دارد که با بخش خصوصی در جهت مبارزه با فقر در جامعه مشارکت و همکاری کند.

قالیباف تصریح کرد: در همین راستا ما آماده آغاز فصل جدیدی از همکاری های فرا منطقه ای هستیم تا شهر تهران الگوی مناسبی برای دیگر شهرهای کشور شود.

وی افزود: امروز در شهرهای بزرگ و کوچک دنیا در بحث حمل و نقل از یک روستا تا یک شهر بزرگ با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران در 2 - 3 دهه اخیر در زمینه حل این چالش ها اقدامات مناسبی را انجام داده است.

قالیباف تصریح کرد: حوزه حمل و نقل عمومی بسیار کلیدی است که بر این اساس تا سال 82و 83 مترو تهران حدود 35 کیلومتر بهره برداری شد، ولی امروز با همت شهرداری تهران بیش از 110 کیلومتر به این میزان افزوده شده است و امیدواریم که تا پایان سال آینده نزدیک به 300 کیلومتر از مترو بهره برداری شود و جزء 10 مترو جهان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: فضای سبز در زمان تحویل شهر تهران حدود 9/2 به ازای هر نفر بوده که این رقم امروز به  15/5 رسیده است و 1300 پارک وجود دارد.

شهردار تهران گفت: در آن زمان هیچ سیستم هوشمندی وجود نداشت و امروز بیش از 1400 کیلومتر فیبرنوری در شهر تهران داریم.

قالیباف تصریح کرد: یک دولت الکترونیک به تمام معنا در سیستم شهرداری وجود دارد که امکان مکانیزه کردن شهر را فراهم کرده و این مقدار با مصوبه سال 95  به 2000 کیلومتر در جهت هوشمند کردن شهر خواهد رسید.

وی افزود: در 50 سال گذشته شهر تهران در حوزه شهرسازی طرح جامعی نداشته است، اما در طی این ده سال اخیر طرح جامعی نوشته شد و به تصویب رسید و هوشمند سازی انجام شد.

شهردار تهران گفت: هدف شهرداری تهران این است که در شهر تهران اجازه ندهد که بحث دو قطبی بودن شهر (بالای شهر-پایین شهر) بیش از اندازه گسترش یابد.

قالیباف تصریح کرد: این خوب نیست که بعد از گذشت 4 دهه مسئولیت به عنوان یک مسئول در نقش اپوزیسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش یک پاسخگو باشیم.

وی افزود:من به عنوان کسی که 10 یا 11سال است وارد حوزه مدیریت شهرداری شده ام ، وظیفه ام مدیریت شهری است.

شهردار تهران گفت: واقعیت تلخ از نظر نظری و عملی این است که از اوایل دهه 70 که کشور به سمت سازندگی و توسعه حرکت کرد تا کنون جز تضعیف شورایاری ها و ده یاری ها چیزی ندیدیم.

قالیباف مطرح کرد: در دولت های گذشته هر روز اختیارات شهرداری ها و دهیاری ها را کاهش دادند و در نتیجه بسیاری از شهرهای ما قادر به جمع آوری زباله ها، انجام برخی امور مربوط به شهر و توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود نبودند و بر این اساس شهرداری تهران به ایجاد فضای مناسب و توجه به دهیاری ها و شورایاری ها تاکید می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
جناب اقای دکتر قالیباف عزیز : لطفاجهت راه اندازی مترو در (منطقه15-مشیریه) که دارای ساکنان بیشمار فکری بکنید .
آخرین اخبار