صندوق بین المللی پول، پس از برکسیت، پیش بینی رشد اقتصادی 2016 و 2017 خود برای جهان را کاهش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی ان بی سی، رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا (موسوم به برکسیت)، صندوق بین المللی پول را واداشت که پیش بینی رشد اقتصادی سال جاری و سال بعد را کمتر کند.

صندوق بین المللی پول در دورنمای اقتصاد جهانی خود که روز سه شنبه منتشر شد، رشد 3.1 درصدی را برای سال 2016 پیش بینی کرد که 0.1 درصد کمتر از پیش بینی آن در ماه آوریل، 0.3 درصد کمتر از برآوردهای ماه ژوئن، 0.5 درصد پایین تر از پیش بینی اکتبر 2015  و حتی 0.6 درصد پایین تر از برآوردهای جولای 2015 آن بود.

صندوق بین المللی پول، پیش بینی رشد 3.4 درصدی سال 2017 خود را نیز کاهش داد. این صندوق در ماه آوریل، رشد اقتصادی جهان را 3.5 درصد و در ماه ژانویه، رشد را 3.6 درصد پیش بینی کرده بود.

این صندوق در گزارش دورنمای اقتصادی جهانی در ابتدای فصل نامه اخیر خود نوشته است که درست یک روز قبل از همه پرسی انگلیس، خود را آماده می کرد که دورنمای رشد را اندکی افزایش دهد.

موری آبزفلد، رئیس بخش پژوهش صندوق بین المللی پول روز سه شنبه گفت: «نیمه اول سال 2016، نشانه های امیدوار کننده ای را بروز داد؛ مثلا رشد قویتر از انتظار در ناحیه یورو و ژاپن، و بهبود نسبی کالاهایی که به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، کمک می کنند. در روز 22 ژوئن (همه پرسی انگلیس) ما خود را آماده می کردیم که پیش بینی های خودمان از رشد اقتصادی 2016-17 را اندکی افزایش دهیم. اما برکسیت، چوب لای چرخ ما گذاشت.»

صندوق بین المللی پول، امسال از پیش بینی رشد اقتصادی 1.9 درصدی ماه آوریل انگلیس هم کم کرد و آن را 1.7 درصد اعلام کرد. سقوط ارقام پیش بینی 2017، از این هم بدتر بود و به جای 2.2 درصد، پیش بینی رشد 1.3 درصدی اعلام شد.

بنابراین، پیش بینی ها بر اساس نحوه تعامل انگلیس با اتحادیه اروپا به عنوان مانعی بر سر راه افزایش رشد اقتصادی آن و به شرط روی ندادن اخلال عمده مالی در بازار و مشکل سیاسی، محدود است. اما در سناریوی تلخ احتمالی هم پیش بینی می شود که خدمات، محل استقرار خود را از انگلیس، به ناحیه یورو منتقل کنند و به مصرف و سرمایه گذاری، آسیب بزنند. صندوق بین المللی پول هشدار داد که این مسائل، به رکود در انگلیس منجر خواهد شد.

آبزفلد روز سه شنبه به سی ان بی سی گفت: «ما شواهدی را از انگلیس، مبنی بر تاخیرهای زیاد و تعویق هزینه کرد سرمایه ها دریافت کرده ایم. اما تا یک ماه دیگر و دریافت اطلاعات مهم دیگر، اوضاع مشخص نخواهد شد».

طبق همین گزارش، ناحیه یورو نیز با کاهش ارقام در مقایسه با پیش بینی رشد 1.6 درصدی قبلی، به پیش بینی 1.4 درصدی در سال آینده رسید و پیش بینی های رشد اقتصادی آمریکا از 2.4 درصد ماه آوریل، به پیش بینی 2.2 درصدی کاهش داشت. چین نیز به جای پیش بینی رشد 6.6 درصدی سال 2016، به پیش بینی 6.2 درصدی افت کرد.

در ادامه، پیش بینی های مربوط به اقتصادهای رو به بحران برزیل و روسیه نیز به ترتیب، 0.5 و 1.0 درصد اعلام شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار