معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشاورزان توصیه کرد: از آتش زدن بقایای گیاهی محصول در مزارع گندم و جو خودداری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حمیدرضا دانش گفت: برخی کشاورزان برای آماده سازی سریع زمین اقدام به آتش زدن باقی مانده محصول در مزارع گندم و جو می کنند که از نظر علمی صحیح نیست.

وی افزود: آتش زدن بقایای گیاهی محصول در مزارع سبب از بین رفتن مواد آلی و ریز مغذی های خاک می شود.

دانش اظهار داشت: از نظر علمی کشاورزان باید پس از برداشت محصول، زمین را محدداً شخم کنند تا باقیمانده کشت قبلی نیز به عنوان کود و مواد آلی در زمین زراعی جذب و برای کشت بعد آماده شود.

وی گفت: وجود باقیمانده محصول در مزارع باعث افزایش مواد آلی در خاک، افزایش رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب ها، کمک به تغذیه آب خوان ها و جلوگیری از بروز ریزگردها می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان این که هم اینک مواد آلی خاک در استان نیم درصد است، ادامه داد: کشت محصول باید به سمت حفاظتی سوق یابد و بنابراین حدود 30 درصد باقی مانده گیاهی در مزارع برای کشت بعد الزامی است.

دانش افزود: بهترین راهکار برای پیشگیری از آتش زدن مزارع را استفاده از ادوات کشاورزی بی خاک ورز و کم خاک ورز در کشت محصول است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار