بیماری تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان(بز، گوسفند، گاو و شتر) است که از بیماریهای بومی منطقه بوده و به بیماری هزار چهره معروف است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، محمد صالح زارعی کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت بوکان گفت: بیماری تب مالت علایمی نظیر تب مواج، علایم گوارشی، درد مفاصل و عضلات و اندامها را به همرا داشته و دارای عوارض زیاد جسمی، روانی و اقتصادی است.

وی افزود: هدف از تربیت مربیان این است که این مربیان پس از اتمام دوره جهت آموزش زنان تسهیلگر روستایی در کلیه روستاها جهت مقابله با این بیماری و پیشگیری و کنترل آن اقدام نموده و زیر نظر سه ارگان شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی فعالیتهای آموزشی خود را به صورت ماهیانه ارایه خواهند داد.

زارعی ادامه داد: بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان (بز، گوسفند، گاو و شتر) است از بیماریهای بومی منطقه بوده و به بیماری هزار چهره معروف است و در افرادیکه با دامهای آلوده به ویژه افرادیکه با جنین سقط شده دام آلوده سر و کار داشته و یا از لبینیات تهیه شده ار این دامها علی الخصوص شیر نجوشیده و فراورده ای دیگر تهیه شده از اینگونه دامها (بستنی ,پنیر تازه محلی، گوشت و..) اسفاده میکنند مشاهده میگردد.

گفتنی است : در مدت دو روز دوره در تاریخهای 27 و 28 تیر ماه 95 تعداد 102 نفر مربیان خانم در دوره یک روزه مربیگری "آموزش مربی تب مالت" که با مشارکت سه ارگان شبکه بهداشت درمان- جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی برگزار شد، شرکت نمودند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مبارزه ، بیماری ، بوکان ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.