سردبیر پایگاه رأی الیوم در مقاله ای به بررسی نظریه توطئه و صحت واقعی بودن کودتای نظامی در ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" در سرمقاله ای به بررسی حوادث اخیر ترکیه پرداخت و اعلام کرد اطلاق لفظ "کودتای نظامی" به تحولات اخیر این کشور، مغالطه ای بزرگ است.

وی در این مقاله نوشت: تئوری های توطئه در رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی که در خصوص میزان واقعیت کودتای نظامی جمعه شب در ترکیه تردید کرده اند، افزایش یافته است. ما نمی توانیم از میزان صحت این نظریه ها اطمینان پیدا کنیم؛ چرا که بیشتر آنها از باب مخالفت با حکومت اردوغان بیان شده است و همچنین اطلاعات اندک و متضادی تا کنون از این کودتا و افراد پشت سر آن در دست هست. اما برخی نکات را باید در خصوص آن مد نظر قرار دهیم.

اطلاق لفظ "کودتای نظامی" به نظر من مغالطه ای بزرگ است؛ حال چه آن مسأله ای واقعی و یا مورد تردید باشد و این مسأله را عبدالله گولن، مخالف اصلی اردوغان نیز مطرح کرده است. سازمان نظامی ترکیه در حوادث این کشور نقشی نداشت و گروهی از افسران که رهبری مشخصی نیز نداشتند، اقدام به این کار کردند. آنها رسانه ها را در اختیار نگرفتند و اردوغان یا نخست وزیر وی و حتی هیچ یک از وزرا و رهبران امنیتی و اطلاعاتی و یا درباني از کاخ ریاست جمهوری را نیز دستگیر نکردند. همچنین تلفن و رسانه های اجتماعی اینترنتی مانند توییتر، فیسبوک، اسکایپ و واتس آپ نیز قطع نشد. 

در صورتی این یک کودتا بود که بعید به نظر می رسد، این مسأله نشانگر کودنی رهبران آن است و تأکید می کند آنها افرادی آماتور بودند و به همین دلیل تنها در چند ساعت خنثی شد و تمامی افراد دست داشته در آن بازداشت شدند.

عطوان در بخش دیگری از سرمقاله خود نوشت: در صورت پیروزی یک کودتا، ترکیه با فاجعه ای بزرگ روبرو می شد و میلیونها هوادار اردوغان از اسلام گرایان سیاسی به خیابانها می آمدند و صحنه درگیری های سوریه و لیبی بار دیگر تکرار می شد؛ اما این مسأله بدان معنی نیست که دیکتاتوری روز افزون اردوغان بدون شروط پذیرفته شود و به وی اجازه پیشروی در گسترش اختیارات اش و تغییر نظام حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری و گرفتن تمامی قدرت در دستانش داده شود.

ترکیه هم اکنون به دو اردوگاه در نظر اردوغان تبدیل شده: اردوگاه نخست برگزیدگان که هواداران وی هستند و اردوگاه دوم اشرار که مخالفان اویند. اردوغان به دنبال آن است که دولت ترکیه را بازسازی کند؛ از این رو با بازداشت 6 هزار جنرال، افسر و سرباز تسلط بر سازمان نظامی را آغاز کرد و حدود 3 هزار قاضی، از جمله قضات دادگاه قانون اساسی که به جز با دستور همان دادگاه نمی توان آنها را بازداشت کرد دستگیر کرد.

وی در پایان اعلام کرد: شکست کودتا پایان مشکلات نیست، بلکه شاید آغازی بزرگتر باشد؛ مگر آنکه اردوغان عاقلانه رفتار کند و خویشتنداری کرده و اقدامات ریشه ای بیشتری را به اجرا بگذارد. اما آنچه ما می بینیم، نشانه ای از این ها را ندارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار