رئیس شبکه فراهم‌آوری اعضاء پیوندی وزارت بهداشت و درمان گفت: سال گذشته 808 عمل جراحی اهداء عضو در کشور صورت گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کتایون نجفی‌زاده در همایش پیوند اعضاء در تبریز افزود: از 808 عمل جراحی اهدا عضو سال گذشته در کشور، 16 پیوند مربوط به پیوند ریه بوده است و با توجه به این‌که متاسفانه پیوند قلب و ریه در تهران متمرکز شده، باید مراکزی در سایر نقاط کشور احداث و مجهز شود تا این تمرکز برداشته شده و این مراکز نیز پیوند قلب و ریه نیز انجام دهند.

به گفته وی 25 هزار بیمار در لیست پیوند اعضاء قرار دارند که متاسفانه 90 درصد افرادی که در لیست انتظار هستند به دلیل فراهم نشدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

وی با ابراز ناراحتی ازکم بودن اهدا عضو بیماران مرگ مغزی گفت :همه ساله عضو اعضای بدن بیماران مرگ مغزی که میتوانند جان حداقل 8نفر را نجات دهند از بین می رود .

نجفی زاده گفت:همه مسئولان وارگانها مخصوصا شهرداری ها ،استانداری وصداوسیما مسئولیت ونقش بسیار مهمی را درفرهنگ سازی باید ایفا کنند.

نجفی زاده مشکلات اساسی در بخش پیوند اعضا در استان را نبود سیستم وشبکه های هماهنگ وفراگیر دانست .

وی افزود : انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی تبریز شبکه هماهنگ در سیستم اهداء عضو در آذربایجان شرقی را راه اندازی کند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریزنیز در این همایش افزود: بخش پیوند کلیه را در تبریز راه‌اندازی کنیم و از سال 84 نیز در تلاش هستیم پیوند کبد را در شهر تبریز ایجاد کنیم.

وی ایجاد بخش پیوند کلیه در تبریز را موفقیتی بزرگ برای این شهر اعلام کرد و افزود: دیگر بیماران کلیوی استان آذربایجان‌شرقی برای پیوند کلیه به شهر ارومیه نمی‌روند. اما درصدد هستیم پیوند کلیه را با سه برابر ظرفیت ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته به ازای هر 8.5 نفر بیمار یک دستگاه دیالیز وجود داشت اما در حال حاضر با تجهیز و اضافه کردن 122 دستگاه دیالیز و 20 دستگاه دیگر به ازای هر 3 نفر یک دستگاه دیالیز خواهیم داشت.

وی از پیشرفت 85 درصدی احداث مرکز پیوند اعضاء خبر داد و اظهار داشت: هر دوطبقه مرکز پیوند اعضاء 85 درصد پیشرفت دارد و برای تجهیز آن 60 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

رئیس دانشگاه تبریز از همکاری شهردار و شورای شهر تبریز برای تجهیز مرکز پیوند اعضاء خبر داد و تصریح کرد: طبق توافقات صورت گرفته این مرکز با همکاری شهردار و رئیس شورای شهر تبریز هرکدام به‌صورت یک‌سوم مشارکت دارند و با مشارکت سه‌جانبه این مرکز به‌زودی تجهیز می‌شود.

صومی در ادامه فرهنگ اهدای عضو را یک کار ارزشی و بسیار ارزشمند و دارای اهمیت قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر افراد زیادی برای اهدای عضو فرم پرکرده‌اند که باید باکسانی که به این کار رضایت می‌دهند به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند نگاه کرد.

وی تعداد پیوندهای انجام‌شده طی سال گذشته را دو برابر اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با تلاش و همکاری بخش خصوصی و دولتی فرهنگ اهدای عضو را در شهر و استان آذربایجان شرقی نهادینه کنیم.

معاون اداره پیوند وزارت بهداشت نیز همه مسئولان و رسانه ها را به ترویج فرهنگ اهدا عضودر آذربایجان شرقی دعوت کرد .

امید قبادی ضمن تاکید بر همکاری همه عوامل مرتبط و بخش علمی پیوند اعضا بر آموزش افراد و متخصصان در این زمینه اعلام آمادگی کرد .


انتهای پیام/ش 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.