کشاورزان اصفهانی خواستار رسیدگی به برداشت های غیر قانونی از حوضه آبریز زاینده رود و توجه ویژه به احیای آن شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کشاورزان اصفهانی با شرکت در گردهمایی که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مسئولان اجرایی استان در مسجد النبی شهر زیار اصفهان برگزار شد، خواستار احیای زاینده رود، اجرای طرح 9 ماده ای شورای عالی و رسیدگی به طرح های آبی در استان چهارمحال و بختیاری از سوی وزارت نیرو شدند.

این کشاورزان بر اجرای طرح 9 ماده ای شورای آب شامل جلوگیری از برداشت های غیرقانونی آب بالادست زاینده رود، تخصیص حقابه طومار شیخ بهایی و اجرای قوانین توزیع آب مصوب سال های 1341 ، 1349، 1352 تاکید کردند و در ادامه با تنظیم قطعنامه ای به بیان مطالبات خود پرداختند.

در این قطع نامه کشاورزان با تاکید به اینکه براساس قانون توزیع عادلانه آب ، 384 میلیون متر مکعب ( معادل 25 درصد ) از 1493 میلیون مترمکعب آب زاینده رود متعلق به دولت است، خواستار تشکیل مجمعی متشکل از نمایندگان بخش های مصرف کننده آب، اعم از شرب، صنعت، شهرداری ها و سایر بخش ها و دستگاه های مسئول با محوریت صنف کشاورزی استان برای ساماندهی و حل مشکلات زاینده رود شدند.

کشاورزان با تاکید بر ساماندهی نشدن بستر زاینده رود و نبود انضباط کافی در کنترل برداشت ها افزودند: تقسیمات جغرافیایی غلط در دولت گذشته سبب غیر قابل کنترل شدن حوضه آبریز زاینده رود، از بین رفتن مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود و کشاورزی در دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری و قانون استقلال آب استان هاشد و مشکلات فراوان بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را برای مردم منطقه به جود آورد.

آنان با اشاره به برداشت اضافه استان چهار محال و بختیاری ازآب زاینده رود بیان کردند: در حالیکه استان چهار محال و بختیاری باید پس از افتتاح تونل بهشت آباد و تامین همه کسری های آب زاینده رود، مقدار 237 میلیون متر مکعب آب تخصیصی خودرا برداشت نماید، هم اکنون 31 میلیون متر مکعب اضافه تر از تخصیص یعنی 268 میلیون متر مکعب آب برداشت می کند.

در این بیانیه به اضافه شدن حداقل 100 میلیون متر مکعب آب به برداشت های استان چهار محال و بختیاری در صورت بهره برداری از طرح های موافقت شده از سوی معاونان سه وزارت خانه اشاره شد و این در حالیست مسئولان وزارت نیرو بر خلاف قوانین و مصوبات اعلام کرده اند که تا پاییز سال 1396 برای کشت غله، به کشاورزان حوضه زاینده رود آب نمی دهند.

در این گردهمایی به افزایش بارندگی ها در فصل زراعی جاری از یک هزار و 150 میلیمتر پیش بینی شده به یک هزار و 235 میلی متر اشاره شد و کشاورزان با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای کشت امسال ما ، مطابق سال های قبل باید آب را در زاینده رود جاری کند ، آمادگی خود را برای همکاری در ساماندهی و نظارت بر رودخانه در کنار دستگاه های مسئول اعلام کردند.

گفتنی است طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.