وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طب سنتی در کشور ما مغفول مانده است گفت: این گنجینه ایرانیان که در طی گذر زمان به تکامل رسیده است باید احیا شود.

طب سنتی باید احیا شود/ گنجینه ایرانیان نیازمند حمایت سازمان‌های بیمه‌گربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی که امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد گفت: به بهانه سالگرد تصویب سند ملی  طب سنتی در روز 25 تیرماه، علاقه‌مند به نام‌گذاری این روز به عنوان" طب سنتی ایرانی"هستیم که البته تصمیم‌گیری در این حوزه به عهده شورای فرهنگی کشور است. 
 
وی ادامه داد:ما این جلسه را به بهانه گسترش خدمات طب سنتی در صف اول مراقبت‌های بهداشتی برگزار کرده تا این امر به وسیله بهورزان در مراکز بهداشتی تحقق یابد که متأسفانه نگاه‌ها به این حوزه در بخش ارائه‌کنندگان خدمت افراطی است و عده‌ای معتقدند که با توجه به گذر زمان طب سنتی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله رفع مشکلات درمان ناتوان بوده و در مقابل عده‌ای از آیات و دین کمک ابزاری می‌گیرند تا ثابت کنند طب مدرن ضد طب سنتی است. 
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نسبت به طب سنتی غافل شده‌ایم بیان کرد: چندین هزار سال گنجینه‌ای دست ایرانیان بود که در گذر زمان به تکامل رسیده است اما در چند دهه اخیر مغفول مانده و باید احیا شود از طرفی باید در این حوزه پا به پای مرزهای دانش‌ هم پیش رویم چرا که هر دو مورد نیاز بشر است. 
 
هاشمی ادامه داد: آمریکایی‌ها  هم در جهت ترویج دموکراسی طب سنتی و مکمل را رواج داده و برای آن در نظام سلامت برنامه‌ای دارند به طوری که از سال 2014 طی دوره‌ای 10 ساله استراتژی‌هایی را برای توسعه استفاده از این خدمت به تمام دنیا پیشنهاد کردند. 
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: طب سنتی در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و پیشگیری کمک‌کنده است و فراخور سن بیمار، نوع بیماری و زمان بروز بیماری توصیه‌هایی دارد معتقدیم نمی‌توان طب اسلامی و غیراسلامی را مرزبندی کرد و به طور عام طب سنتی و طب ایرانی در حوزه پیشگیری توانمند است. 

وزیر بهداشت بیان کرد: اکنون معتقدیم طب سنتی اثر‌بخش و شفا‌بخش است از طرفی طبی ارزان، در دسترس و بخشی از فرهنگ ماست و هر چه به این طب اعتنایی کنیم در حوزه سلامت آسیب بیشتری وارد می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: طب سنتی در صورت نبود مشتری برای عطاری‌ها توسعه پیدا نمی‌کند چرا که مردم به موازات پیشرفت طب مدرن از توصیه‌های طب سنتی استفاده می‌کنند. ساماندهی عطاری‌ها نیز با ابلاغ آیین‌نامه و چوب به دست گرفتن انجام نمی‌شود چرا که باید اقدامی علمی صورت گیرد.

وی با اشاره به آغاز آموزش طب سنتی در غالب تخصص از سال 86 گفت: دانشکده‌های ما به روش کاملا علمی و سختگیرانه در دفاع از طب مدرن آموزش این رشته را آغاز کردند و پزشکان توانستند تخصص طب سنتی دریافت کنند پس از آن نیز با گذراندن دوره 3 یا 4 ساله به عنوان طبیب و داروساز سنتی به مردم خدمت ارائه دهند پس این طب اگر چه دیر هنگام اما در حال گسترش است.

وی ادامه داد: دوستان این حوزه نیز حتما قبول دارند که در بیماری‌های عفونی و جراحی ها طب سنتی کارساز نیست شیخ‌الرئیس هم اگر در این زمان دچار مشکلات دندانی می‌شد به سراغ درمان با ایمپلنت و درما‌ن‌های امروزی می‌رفت اعتدال در همه حوزه‌ها از جمله سیاست لازم است.

هاشمی عنوان کرد: بی‌توجهی به طب سنتی ایران که از نیاکان ما به ارث رسیده نا‌سامانی فعلی را به همراه دارد چه بپذیریم و چه نپذیریم تقاضا برای دریافت خدمات طب سنتی در کشور وجود دارد پس ابتدا باید به طب سنتی احترام بگذاریم و آن را از روش‌های علمی ترویج کنیم همچنین سازمان‌های بیمه‌گر نیز مردم را حمایت کنند چرا که این حوزه در بخش حمایتی کم توان است.

وی با اشاره به اینکه با ترویج طب سنتی بازار کار زیادی ایجاد می‌شود، بیان کرد: اکنون بخش عمده‌ای از محصولات از خارج و بدون هیچ نظارت درستی وارد می‌شود این درحالی است که می‌توانیم داخل کشور بسیاری از گیاهان را پرورش دهیم برای حل این مشکلات باید طب سنتی تقویت شود داروخانه‌های گیاهی و مکمل توسعه و همچنین سلامت‌کده‌ها، تعداد فارغ‌التحصیلان و فعالان دارای مدرک باید افزایش یابد.

هاشمی افزود: نباید انتظار داشته باشیم که تمام فعالان طب سنتی پزشک شوند چرا که می‌توان با دوره‌های حداقل دو ساله خدمات در این حوزه را ادامه داد باید مقاومت‌های گذشته به تدریج برطرف شود و خدمات ساماندهی شوند.

وی اظهار داشت: باعث تأسف است که کشوری همچون چین ساختاری مستقل را بیش از 50 سال در کنار طب مدرن ساماندهی کند ساختاری که بخشی از آن از ایرانیان به ارث رسیده و منبع غنی در سرمایه‌گذاری و صرفه‌جویی باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار