میر سید عبدالحسین مدرس خاتون ابادی ملقب به سید العراقین از فقها ومدرسان علوم دینی در قرن چهاردهم هجری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،وی در سال ۱۲۹۴ ه.ق در اصفهان متولددست داد و در شش سالگی پدر خویش را از دست داد.

سیدالعراقین مقدمات علوم دینی را در اصفهان آموخت سپس جهت تکمیل آن به عراق رفته سال‌ها در نجف اشرف از محضر درس آیات عظام سید محمد کاظم طباطبائی، آخوند خراسانی، رضا نهاوندی، علی نهاوندی و میرزا محمد تقی شیرازی بهره گرفت و به مقام اجتهاد نائل آمد.

سید العراقین در اصفهان به اقامه نماز جماعت، ترویج دین، تدریس علوم دین و حل و فصل خصومات و دعاوی مردم پرداخت و چندی نگذشت که در شمار علمای طراز اول اصفهان درآمد.

پس از شهادت حاج آقا نورالله توسط عمال رضاخانی در سال ۱۳۴۶ ه.ق، سید العراقین به عنوان رئیس العلماء و رئیس حوزه علمیه اصفهان شناخته شد.

این عالم فقیه آخرین مدرس معروف مدرسه چهارباغ به شمار می‌رفت که پس از فوت او در ۱۰ شوال ۱۳۵۰ ه.ق تا چندین سال مدرسه چهارباغ تعطیل و خالی از طلبه و محصل بود.
پس از فوت پیکر او را در میان تأسف و اندوه مردم و تشیع با شکوه به تخت فولاد حمل و بنا به وصیتش در محدوده قبر مرحوم حاج میر محمد صادق خاتون آبادی، که خودش ترتیب داده بود به خاک سپردند. پس از دفن وی این قسمت از تخت فولاد به تکیه سید العراقین معروف شد و عده زیادی از علماء و مجتهدین اصفهان در مجاورت وی مدفون شدند.




انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.