با برنامه ریزی های منسجم و شناسایی کانون فرسایش بادی، در 150 هکتار از مناطق کویری دامغان در سال 95 طرح بیابان زدایی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سمنان؛رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان با اشاره به افزایش بی سابقه پدیده بیابان زایی در این شهرستان در سال 94 افزود: در سال 94 در 10 کیلومتر از حاشیه مناطق کویری دامغان، طرح بادشکن های زنده اجرا شد که این امر زمینه افزایش رونق کشاورزی در مناطق روستایی اطراف بیابان را سبب شد.

احمد علی بهاور اظهار داشت: بیش از 53 هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان دامغان تاغ کاری شده است و با افزایش این گونه ارزشمند گیاهی، می توان با افزایش بیابان زایی در مناطق کویری شهرستان مقابله کرد.
وی  با بیان این که در چند سال گذشته پدیده بیابان زایی با گونه تاغ توسط افراد سودجو در دامغان افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال 94 بیش از 2 تن گونه تاغ از قاچاقچیان کشف و توقیف شد.
بهاور ادامه داد: طرح کنترل هرز آب و کنترل بذرپاشی از راهکارهای مؤثر در کاهش بیابان زایی در شهرستان دامغان است که با افزایش اعتبار، می توان بیابان را به فرصتی اقتصادی تبدیل کرد.
بهاور گفت: در سال گذشته در 16 هکتار از اراضی بیابانی دامغان با مشارکت مردم تاغ کاری انجام شد که امیدواریم با افزایش اعتبار، درختکاری در مناطق بیابانی را افزایش دهیم.
وی افزود: در 300 هکتار از اراضی نیمه خشک شهرستان دامغان طرح بذرباشی مکانیزه انجام شد که افزایش اعتبار این بخش نیز اجرای این طرح را تا 500 هکتار در سال 95 افزایش می دهد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اظهار داشت: فرسایش بادی یکی از مهم ترین جنبه های ظهور پدیده بیابان زایی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و کاهش بارش باران، روند بیانان زایی در استان سمنان در حال افزایش است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 5.2 میلیون هکتار را بیابان تشکیل می دهد که از این مقدار بیش از 600 هزار هکتار در شهرستان دامغان قرار دارد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: بیابان ، تاغ ، کویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.