هر آنچه که باید درباره سلامت روانی بدانید

برخورداری از محبت، حمایت و فرصت های آموزش و پیشرفت در سلامت روانی خانواده موثر است.

طاهره فیضیان روان شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به مفهوم سلامت روانی اظهار داشت: سلامت روانی از مفاهیمی است که هنوز روان شناسان در تعریف آن به توافق واحدی نرسیده اند.

وی در ادامه افزود: برخی عدم وجود هرگونه بیماری و اختلال روانی را برابر سلامت روانی می دانند، اما برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و علاوه بر تعریف بالا، میزان رضایتمندی، احساسات متعالی، انعطاف پذیری، میل به تنوع، توانایی پرورش استعدادها، موفقیت و غیره را از مصادیق سلامت روانی دانسته اند. 

فیضیان با بیان اینکه آلپورت جزو نخستین روان شناسانی بود که به تعریف شخصیت سالم پرداخت، تصریح کرد: به اعتقاد این روان شناس افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل می کنند، از قید و بند گذشته آزاد هستند و از نیرویی که آنها را هدایت می کند آگاه اند.

وی بیان داشت: افرادی که از سلامت روانی برخوردارند از تنوع و چالش های جدید در زندگی استقبال می کنند، میل به نوگرایی و پیشرفت در آنها کاملا مشهود است. گذشته را رها کرده و برای آینده تلاش می کنند و توانایی خوبی در سازگاری با شرایط را دارند.

این کارشناس تصریح کرد: شرایط خانوادگی، وراثت، آموزش، توانایی جامعه در برآوردن نیازهای اساسی، سطح سواد، موقعیت های مالی و  اجتماعی در سلامت روانی افراد موثر است.

فیضیان در پایان گفت: در خانواده ای که روابط افراد حاوی عشق و احترام است و فرزندان از  تحصیل، تغذیه، آرامش، محبت و حمایت والدین برخوردارند، به مراتب اعضا از سلامت روانی بیشتری بهره می برند. فرزندان این خانواده ها وظیفه شناس، خلاق و  واقع بین اند و از رضایتمندی نسبی  برخوردارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار