مقامات چینی با اعتراض به حکم دادگاه لاهه، بر حفظ حاکمیت دریای چین جنوبی تأکید کردند.

در واکنش به حکم لاهه: پکن بر حفظ حق حاکمیت در دریای جنوبی چین تأکید کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، چین با اعتراض به حکم دادگاه لاهه، متعهد شد با تمام وجود از حاکمیت دریای جنوب این کشور حمایت کند و اعلام داشت در صدد ایجاد یک منطقه دفاعی هوایی بر فراز این دریاست. پس از آنکه دادگاه لاهه، چین را به نقض حاکمیت فیلیپین متهم کرد رسانه‌های این کشور دیوان دائمی داوری لاهه را عروسک "خیمه شب بازی" نیروهای خارجی خواندند.

دیوان داوری لاهه امروز (چهراشنبه)، حکم خود را درباره اختلاف سرزمینی فیلیپین با چین صادر و اعلام کرد چین از لحاظ تاریخی حقی برای ادعای مالکیت آب‌های دریای چین جنوبی ندارد. دیوان داوری همچنین لاهه افزود ادعاهای چین بر اساس « 9 خط مرزی در دریای چین جنوبی» مبنای قانونی ندارد.

دریای جنوبی چین با ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان اشتراکات ارضی دارد. پکن تا کنون بارها سازمان ملل را به ایجاد مشکل در حوزه دریای جنوبی چین متهم کرده است. یکی از مقامات حزب کمونیست حاکم چین روز چهارشنبه گفت: چین برای حفظ حاکمیت ارضی و حقوق دریایی این کشور به همه اقدامات لازم دست خواهد زد.
دریای جنوبی چین به دلیل موقعیت خاص خود از جهت بازرگانی، عاملی برای قدرت رو به افزایش چین و رقابت استراتژیک آن با آمریکا به شمار می رود.
پکن ادعای فیلیپین را در خصوص حق حاکمیت این دریا "بی اساس و غرض ورزانه" می‌داند. 
لیو ژنمین – معاون وزیر خارجه چین- در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما کاملا حق داریم که به ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریا بپردازیم. اما لزوم ایجاد این منطقه بستگی به تهدیداتی دارد که با آن مواجه هستیم. وی همچنین نسبت به ازسرگیری مذاکرات دوجانبه با فیلیپین اظهار امیدواری کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم کشورهای دیگر از این فرصت برای تهدید چین استفاده نکنند و ضمن ادامه روابط با کشور ما به حفظ ثبات و آرامش در این دریا کمک کنند.
لیو با انتقاد از حکم دادگاه لاهه اظهار داشت: هیچیک ازکسانی که این حکم را صادر کردند آسیایی نبوده‌اند و درک درستی از موضوع نداشته اند.
دونالد توسک- رئیس شورای اروپا-  که برای شرکت در اجلاس چین-اتحادیه اروپا به پکن سفر کرده بود اظهار داشت وی امیدوار است حکم لاهه به حل و فصل مناقشات بر سر دریای جنوبی چین کمک کند.

ارنستو ابلا- سخنگوی دولت فیلیپین- پس از اعلام حکم لاهه گفت: اعضای کابینه نسبت به این حکم خوش‌بین هستند و پیش از بروز هر واکنشی باید "متین و خویشتندار" بود.
دلفین لورنزانا- وزیر دفاع فیلیپین- گفت وی پیش از صدور حکم در گفتگویی با اش کارتر-همتای آمریکایی خود- به وی اطمینان داد که فیلیپین نهایت خویشتن داری را در این مسئله نشان خواهد داد. کارتر هم همین تضمین را در خصوص رفتار دولت چین به لورنزانا داده بود.
چارلز جوز- سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین- گفت: حکم لاهه می‌تواند مبنایی برای شروع مذاکرات و حل و فصل نهایی مناقشات باشد.

به گفته فلورین ترنال هیلبای- که پیشتر معاون دادستان کل فیلیپین بوده، پیش بینی چگونگی و زمان اجرای حکم لاهه مشکل به نظر می رسد. وی افزود: سیاستمداران ما به عواقب و پیچیدگی های اجرای این حکم وقوف کامل دارند.

به گفته مؤسسه تحقیقاتی استراتفورد، احتمال ایجاد اختلال از سوی ماهیگیران چینی و فیلیپینی بسیار زیاد است؛ بنابراین هر دو کشور باید نخست جلوی ورود این ماهیگیران را به دریا بگیرند.

از سوی دیگر، گارد ساحلی ژاپن و فیلیپین روز چهارشنبه در تلاش برای افزایش امنیت دریایی در عملیات تمرینی نجات در خلیج مانیل شرکت کردند. از آنجا که ژاپن و چین بر سر اراضی دریای چین شرقی هم مناقشه دارند پکن به توکیو هشدار داده بود در موضوع دریای جنوب چین مداخله نکند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار