رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای زوج های جوان اجباری می شود.

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در کشور اجباری می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مجید رضازاده در نشست خبری به مناسبت هفته یهزیستی در شهرکرد گفت: طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای زوج های جوان در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و با تصویب توسط مجلس شورای اسلامی اجباری می شود.

وی با اشاره به مشاوره غربالگری ژنتیک در برخی از استان ها ادامه داد: در حال حاضر 2 هزا ر و 200 مشاور ژنتیک در ۲4۰ مرکز مشاوره کشور فعالیت می کنند.

رضازاده اضافه کرد: پتانسیل راه اندازی بیش از 2 هزار مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد به شرطی که فرهنگ سازی برای حضور زوج های جوان در این مراکز انجام گیرد.

وی، غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد را از جمله اقدامات سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: با اجرای این طرح نوزادانی که دچار مشکلات شنوایی هستند شناسایی و درمان می شوند.

رضازاده گفت: دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی برای ارتقای سبک زندگی مردم، با آموزش مهارت های زندگی در مقاطع مختلف سنی، افراد را برای زندگی بهتر آماده می کند.

وی ارتقای مهارت های زندگی و اجتماعی را از اقدامات اصلی در مسیر مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: توانمند سازی مردمی با برنامه های اجتماع محور، آموزش برای گروه های در معرض خطر، تقویت مراکز مشاوره، از دیگر راه های اصلی مبارزه با مواد مخدر است.

رضازاده به لزوم افزایش اعتبارات در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بدون بودجه نمی توان برنامه های پیش بینی شده را در این عرصه اجرا کرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: مأموریت اصلی سازمان بهزیستی تلاش برای سلامت آحاد جامعه و آگاهی بخشی و ارتقای سواد سلامت است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: در سال گذشته بیش از 92 درصد نوزادان متولد شده استان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرا گرفتند.

محمد میرزایی افزود: این طرح  با هدف تشخیص و مداخله به هنگام اجرا می شود و سال گذشته 800 میلیون ریال اعتبار جهت کاشت حلزون برای 20 نوزاد در استان هزینه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی بیمارستان های استان مجهز به دستگاههای طرح غربالگری شنوایی می باشد.

میرزایی افزود: سال گذشته در راستای پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی طرح کمپین شیشه‌ای در استان برگزار شد.

وی پیشگیری از معلولیت را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد و گفت: به منظور آگاه سازی هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای پیشگیری از معلولیت‌ ها در استان اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: سال گذشته در راستای ارائه خدمات بهتر به معلولان و معافیت آن‌ها از برخی هزینه‌ها یک هزار و 400 کارت هوشمند برای معلولان استان صادر شد.

میرزایی با اشاره به تأمین مسکن خانواده های دو معلول به بالا اضافه کرد: در هفته بهزیستی امسال، 8 واحد مسکونی در شهرستان بن به این خانواده ها واگذار می شود.

گفتنی است؛ 25 تیر روز بهزیستی و تأمین اجتماعی و 22 تا 28 تیر به عنوان هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی نامگذاری شده است.

شعار امسال هفته بهزیستی هم «ایرانی با نشاط با بهتر زیستن» می باشد.

انتهای پیام/ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.