یک نشریه صهیونیستی نوشت: با گذشت یکسال از توافق هسته‌ای، مانع‌تراشی آمریکا امید به اجرای کامل برجام را کمرنگ کرده است.

یک سال پس از توافق هسته‌ای، واشینگتن همچنان سد راه تحریم‌های ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تایمز آو اسرائیل در مطلبی نوشت: حدود یک سال پیش توافق هسته‌ای بین ایران و 5 قدرت جهان زمینه‌ساز لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد و این کشور را از انزوای اقتصادی بیرون آورد و زمینه برقراری روابط مالی با دیگر کشورها را فراهم کرد. این در حالی است که منتقدان می‌گویند مانع‌تراشی آمریکا در این توافق موجب شده است امید ایرانیان برای بهره‌برداری از این توافق رو به سردی برود.

تایمز آو اسرائیل ادامه داد: باوجود لغو بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ایجاد سامانه بانکی بین‌المللی با بانک‌های ایرانی همچنان به تعویق افتاده است. این روند باعث انتقادات گسترده‌ای علیه رئیس‌جمهور ایران شد. امیدِ "حسن روحانی،" رئیس‌جمهور ایران درباره منافع اقتصادی که توافق از خود به‌جا گذاشته است، موجب تشدید انتقادات و مخالفت گروه‌های مخالف شد. هرچند بسیاری از منتقدان سرچشمه این مشکلات را در بدعهدی و سنگ‌اندازی واشینگتن دنبال می‌کنند.

تایمز آو اسرائیل نوشت یک دیپلمات اروپایی در تهران گفت: ایران سهم خود را در این توافق‌نامه انجام داده و به عهد خود وفادار بوده است. اروپایی‌ها باید بدعهدی و سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها را به آن‌ها گوشزد کنند و فشار بیشتری برای اجرای تمامی مفاد برجام به آن‌ها بیاورند. آمریکایی‌ها روند روبه‌جلوی توافق را با مشکل مواجه می‌کنند.

وی افزود: برخی سران سیاسی در آمریکا هدف از این توافق را درک نکرده‌اند و رویه‌ای همچون گذشته را در قبال ایران پیش گرفته‌اند.

در 14 ژوئیه 2015 (24 تیر 1394) آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در ازای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به توافق رسیدند.

با اجرای توافق در ژانویه 2016 (فروردین 1395)، آمریکا از لغو تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و آزمایشات موشکی ایران سرباز زد و حتی با تهدید بانک‌های خارجی، دسترسی ایران به تعاملات اقتصادی با دلار را مسدود کرد.

در بخشی از این مطلب آمده است: لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موقعیت نفتی این کشور را در بازارهای بین‌المللی برگرداند و تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم افزایش یافت. این در حالی بود که امید رئیس‌جمهور روحانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی 30 تا 50 میلیارد دلاری بی‌نتیجه ماند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و دیگر کشورها کمتر به نفع ایران شد. نمونه آن توافق 441 میلیون دلاری پژو فرانسه و گروه خودروسازی ایران‌خودرو بود. فروش برنامه‌ریزی‌شده صدها فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ نیز با سنگ‌اندازی‌های جمهوری خواهان آمریکا همچنان در سرگردانی به سر می‌برد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که تداوم بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشانه آن است که واشینگتن تمایلی برای برقراری روابط ندارد و توافق هسته‌ای را راهی برای تسلط بر ایران قلمداد می‌کند. یک تحلیلگر سیاسی در تهران می‌گوید: آمریکا با ممانعت از لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران سعی دارد قدرت این کشور را در منطقه کنترل کند. با لغو تحریم‌ها، قدرت ایران در حمایت از حزب‌الله لبنان افزایش می‌یابد و این امر روندی است که رژیم صهیونیستی نسبت به آن واهمه دارد.

در پایان این مطلب با اشاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران آمده است: با توجه به نرخ بیکاری 11 درصدی در دولت حسن روحانی، بدون شک وی در انتخابات سال آینده با مشکل مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار