با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نشست تبیین و مفهوم عدالت مفهومی و معنایی در تحقق توسعه در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ارحام هاشم‌پور در این نشست با اشاره به به فلسفه و مبنای حقوق اظهار داشت: مبنای حقوق را عدالت و نظم عمومی تشکیل می‌دهد.

مدیر گروه حقوق دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به نقض عدالت و محوری بودن آن در مکاتب مختلف حقوقی همچون مکتب پوزیستویسم و مکاتب جامعه‌شناسی اشاره کرد و افزود: عدالت توزیعی و عدالت معاوضی از مصادیق عدالت هستند که در روابط فرد و دولت و افراد باهم ایجاد می‌شود.

وی افزود: هم قانونگذار و هم پیروان قانون باید از قواعد عدالت پیروی کند و انسان، جامعه و فطرت انسان طالب عدالت و اجرای عدالت است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تلاش مدوام به برقراری عدالت در جوامع گفت: انسان و حکومت‌ها قادر به برقراری عدالت مطلق نیستند بلکه فقط می‌تواند عدالت را بطور نسبی برقرار سازند و این تلاش برای برقراری عدالت همواره در جوامع بشری ادامه دار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نیز در این نشست اظهار داشت: آشنایی با مفهوم واقعی عدالت بستری برای جاری ساختن آن در جامعه است.عدم آشنایی با مفاهیم بنیادی علم حقوق عامل بسیاری از هنجاری شکنی‌ها در جامعه ما است.

طالب‌زاده با تشبیه عدالت به نظم و توازن طبیعی تصریح کرد: عملکرد مدیر در نهاد اجتماعی و ارتباط بین نهاد‌ها موجب برقراری عدالت می‌شود که عملکرد نیز همواره به میزان معرفت وی دارد.

وی گفت: هر جامعه‌ای به لحاظ قبول ارزش‌ها نیاز به فرهنگ دارد که متاسفانه جامعه به لحاظ ساختاری آمادگی برخی ارزش‌ها را برای تحقق عدالت و توسعه ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه افزود: عدالت تابعی از علم است که در جامعه ما توجهی به کیفیت علم آموزی نشده و افراد بیشتر به سمت فرد گرایی سوق داده شده‌اند.

وی اظهار داشت: پذیرش مفهوم عدالت از سوی جامعه و تحقق آن به معنای واقعی، نیازمند همکاری جمعی، تعیین هدف، هزینه دادن به آن و آشنا ساختن دانشجویان این حیطه با ماهیت عدالت در دوره‌های طولانی است.

طالب‌زاده افزود: نادیده گرفتن مفاهیم بنیادی در حوزه علوم انسانی و به طور جامع‌تر در نهاد‌های اصلی جامعه موجب ایجاد خلاء در تحقق عدالت و نشناختن هدف اصلی آن گردیده است.

وی بازنگری کردن سیستم عدالت و گسترش مفهوم عدالت اجتماعی را راهکار اصلی برای مبارزه با بی‌عدالتی و عدالت‌های کذب در جامعه دانست.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.