وزیر دفاع اسبق عراق گفت ایران مهم‌ترین عنصر در سازماندهی و فرماندهی نیروهای بسیج مردمی عراق بر ضد داعش بوده است.

وزیر دفاع اسبق عراق: ایران مهم‌ترین عامل در سازماندهی بسیج مردمی بود/ اشغال عراق، زمینه را برای ظهور داعش فراهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، علی علاوی در گفتگو با برنامه «آپ فرانت» این شبکه درباره اتهامات وارد شده به نیروهای مردمی شیعه در عراق گفت باید توجه داشت اینهایی که اصطلاحا شبه نظامی خوانده می‌شوند با دفتر نخست وزیر در ارتباط هستند و به صورت قانونی فعالیت می‌کنند. بنابراین این‌ها گروههای خارج از کنترل نیستند که بتوان آن‌ها را با جوخه‌های اعدام یا از این قبیل لقب‌ها توصیف کرد. 

وی افزود: «شاید عناصر بسیار کوچکی از آن‌ها اقدامات افراطی انجام دهند و شکی در این باره نیست، اما آن‌ها پس از فروپاشی ارتش عراق وارد صحنه شدند. ورود آن‌ها به صحنه پس از آن بود که داعش به چند مایلی بغداد رسیده بود. در واقع بدون جانفشانی و ایثارهای این افراد بغداد ممکن بود به دست داعش می‌افتاد. درباره نفوذ ایران روی این گروه‌ها نیز شکی نیست. ایران شاید مهم‌ترین عنصر در سازماندهی و فرماندهی نیروهای بسیج مردمی عراق بوده است. در هر حال بیشتر این افراد میهن پرست بوده‌اند و برای کشورشان جانفشانی کردند.» 

وزیر دفاع اسبق عراق درباره گزارش چیلکات درباره نقش انگلیس در جنگ عراق گفت من بسیار تردید دارم که اصلا تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس برای جنگ عراق و جنایات ناشی از این جنگ محاکمه شود. تصور اینکه تونی بلر محاکمه شود بسیار دشوار است؛ زیرا می‌تواند ضربه بزرگی به حیات سیاسی انگلیس بزند. البته درباره محاکمه تونی بلر باید خانواده‌های انگلیسی و عراقی تصمیم بگیرند که عزیزان خود را در جنگ عراق از دست داده‌اند و قربانی این جنگ هستند. حداقل کاری که تونی بلر باید انجام دهد عذرخواهی رسمی است که تا کنون چنین کاری نکرده است. 

علی علاوی افزود با وجود اینکه بسیاری از عراقیهای مخالف رژیم صدام که در خارج بودند از حمله آمریکا و انگلیس به عراق حمایت کردند، من شخصا با حمله به عراق مخالف بودم چه برسد به اینکه بخواهم از اشغال این کشور نیز حمایت کنم. 

وی درباره مسئولیت بلر و بوش درباره خشونت‌ها در عراق و شکل گیری داعش گفت: شکی نیست که آن‌ها به علت حمله به عراق و بعد از آن سوء مدیریت شرایط بعد از جنگ مسئول هستند. آن‌ها سیاستهایی را در عراق دنبال کردند که باعث رنجش و خشم عمیق عراقی‌ها شد و در ‌‌نهایت خشونت‌ها و هرج و مرج پس از آن را به دنبال آورد. شکی نیست داعش و دیگر گروههای وابسته به القاعده در دهه هزار و نهصد و نود و بسیار قبل‌تر از حمله و اشغال عراق، نیز وجود داشتند اما پنهان بودند و بعد از اشغال عراق رشد کردند و بزرگ‌تر شدند؛ زیرا جنگ و اشغال عراق زمینه را برای رشد آن‌ها مساعد کرده بود. 

این مقام اسبق عراقی درباره مسئولیت مقامات و سیاستمداران عراقی درقبال ناامنی در بغداد و دیگر شهرهای عراق مدعی شد: شکی نیست سیاستمداران و مقامات عراق در این خصوص بسیار مقصر هستند، زیرا ثابت شده است افراد و گروههایی که شایستگی و توانایی مدیریت بحران در عراق را ندارند، بر سر کارند. به ویژه پس از خروج نیروهای انگلیسی و آمریکایی در سال ۲۰۱۰، بیشتر تقصیر‌ها و مسئولیت بحران به گردن طبقه حاکم و سیاستمداران است که به شدت دچار سوء مدیریت بوده‌اند و هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار