معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان تولید پیله تر ابریشم در آذربایجان شرقی به مرز12 تن رسید.

اصغررضایی درگفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: در اوایل سال جاری همزمان با سبز شدن اولین برگهای درختان توت، 350 جعبه تخم نوغان در بین 167 پرورش دهنده کرم ابریشم در مناطق نوغان خیز استان از جمله شهرهای جلفا، خداآفرین، تبریز، ملکان و میانه توزیع شد که بعد از گذشت 47 روز با پایان یافتن دوره پرورش پیله های تولیدی برداشت و جهت فروش توسط نوغانداران به شرکت تعاونی تولید سیه رود تحویل داده شد.

 وی با بیان اینکه از تعداد 350 جعبه تخم نوغان توزیعی، 17 جعبه تلف شدند افزود: از تعداد 333 جعبه تخم باقی مانده نوغان، 11 هزار و 562 کیلوگرم پیله تر استحصال شده است که میانگین تولید 34.72 کیلوگرم از هرجعبه تخم نوغان است.

وی همچنین عدم آشنائی برخی از نوغان داران با روش صحیح تفریخ و نیز استفاده از برخی برگهای آلوده در تغذیه کرمهای جوان، عدم رعایت مسائل بهداشتی در محلهای پرورش را از دلایل تلف شدن 17 جعبه تخم نوغان در طول دوره پرورش اعلام کرد وافزود: با توجه به میانگین قیمت فروش توافقی هر کیلوگرم پیله تر در بازار که 210 هزار ریال می باشد که ارزش ریالی پیله فوق در حدود دو میلیارد و چهارصد وسی میلیون ریال است.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: قیمت هر جعبه تخم که حدوداً حاوی 20 الی 22 هزار تخم نوغان می باشد 75 هزار ریال است و هر ساله در اواخر اسفند ماه با توجه به تعداد ثبت سفارش انجام شده توسط نوغانداران از طریق مرکز توسعه نوغانداری کشور ، در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد.

لازم به ذکراست:علت نام گذاری جاده ابریشم درگذشته مجموعه ای از راه های به هم پیوسته بود که باهدف بازرگانی  درکشور اسیاایجادشده به دلیل تولید ابریشم در مسیرشهرهای استان آذربایجان شرقی ازجمله جلفا، خداآفرین ، ملکان و میانه ونیزتبریز بوده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.