عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامعلی حدادعادل در مراسم افتتاحیه همایش ملی قیام گوهرشاد ، اظهار کرد: موضوع مهم گوهرشاد، عاشورای واقعه کشف حجاب است و نباید محدود به یک همایش باشد این آغاز راه بوده و در حکم گردآوری مصالح خام برای ارایه تحلیل و پژوهش و ساخت فیلم در این خصوص است.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمن از بی‌خبری نسل جوان استفاده می‌کند، افزود: موضوع حجاب مسئله دینی، ملی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است. کمتر مسئله‌ای جوانب و ابعاد مختلفی در حد این موضوع دارد و این تنها حجاب است که پرچم بارز مسلمانی به شمار می‌رود. در واقع هیچ نمادی به اندازه حجاب نشانگر مسلمان بودن افراد نیست.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی حماسه گوهرشاد را نماد ملی و دینی کشور معرفی کرد و گفت: این واقعه عظیم جلوه درخشان ملت ما از ایستادگی در برابر ظلم و استبداد و بی‌دینی است.

حداد عادل با تاکید بر این نکته که زنده کردن این واقعه کاری شایسته و بایسته است که به تاخیر افتاده، عنوان کرد: شاید آخرین نفراتی که در کودکی خود تصویری از آن واقعه به یاد داشته باشند، انگشت شمار هستند و عمده آن‌ها فوت کردند.

وی با اشاره به تحکم و استبداد دوران پهلوی اول و دوم در یادآوری ابعاد ماجرا، اظهار کرد: البته باید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فکر جمع‌آوری اسناد می‌بودیم و تحقیق در این خصوص صورت می‌گرفت. گرچه کارهایی مانند آنچه سینا واحد انجام داد، در دست است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همان تحقیقاتی هم که پیش از این شده، در حد و اندازه قیام گوهرشاد نبوده و نیست.

حداد عادل با تاکید بر این نکته که تحقیق و بررسی پیرامون واقعه قیام گوهرشاد یک تحقیق تاریخی صرف نیست، بیان کرد: این تحقیق برای نشان دادن ماهیت و سبوعیت حکومت پهلوی امری ضروری است.

وی به روزه سکوتی که عده‌ای پیرامون وحشی‌گری رضاخانی گرفته‌اند، اشاره کرد و گفت: عده‌ای تاکنون نیز مایلند این روزه سکوت ادامه یابد اما باید این سکوت و بایکوت شکسته شود و ابعاد ماجرا شرح داده شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی این حرکت را آغاز راه خواند و افزود: برای رسیدن به تحلیل راهگشا برای امروز و فردایمان نیاز داریم در این خصوص تحقیق کنیم.

حداد عادل اضافه کرد: باید از خود بپرسیم چرا دشمنان این ملت با حجاب مخالفند؟ چرا آن‌ها از میان همه مظاهر تجدد با اصرار به کشف حجاب اقدام کرده و می‌کنند؟ و چه منظوری از مقابله با حجاب دارند؟

وی عنوان کرد: چرا دشمنان این ملت حجاب را به عنوان سنت ملی ما مسلمانان و ایرانیان نمی‌پذیرند، در حالی‌که دم از گرامیداشت کوچکترین جلوه‌های سنتی می‌زنند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دشمنان ایران اسلامی نمی‌توانند حجاب را تحمل کنند، بیان کرد: حقیقت آن است که آنان می‌دانند با برهنگی و گسترش چنین فرهنگی در بین مردم، خانواده نابود می‌شود و ریشه دین ازبین می‌رود.

حدادعادل توضیح داد: کانون آموزش افراد در جامعه خانواده است و آنچه تیشه به ریشه خانواده می‌زند، برهنگی است.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای تطهیر خاندان پهلوی به ویژه رضاخان اشاره کرد و گفت: حتی در صدا و سیمای ما نیز عده‌ای آمدند و رضاخان را قهرمان تجدد معرفی کردند و مردم را مقصر در این واقعه جلوه دادند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: این در حالیست که هیچ‌گاه به این موضوع پاسخ نمی‌دهند که چگونه می‌توان از تجدد بدون وجود آزادی و مردم سالاری حرف زد؟ چگونه می‌‌توان بین این دو را جمع کرد؟

حداد عادل خاطر نشان کرد: اینها سوالات بی‌پاسخی است که این تجددگرایان مایل به پاسخ به آن‌ها نیستند و در قبالش سکوت کردند. حتی روشنفکرانی که اتاق فکر رضاخان را هدایت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه هرگز نشنیدم پزشک یا طبیبی از آن دوران، خاطره‌ای از مجروحان واقعه داشته باشد، اظهار کرد: به اسناد قدیمی و خاطرات مراجعه کنید، متوجه می‌‌شوید هیچ کس نگفته فردای روز واقعه گوهرشاد با مریض و مجروحی مواجه بوده است. این نشان می‌دهد مجروحان نیز مانند کشته شدگان دفن شدند تا هیچ اثری باقی نماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سکوت پیرامون این مسئله، بیان کرد: این توطئه سکوت چه معنایی دارد؟ هیچکدام از آنها که واژه‌های متداول عربی را در فارسی نمی‌توانند تحمل کنند، وقتی به لباس اسلامی و سنت ایرانیان می‌رسد، آن را نمی‌پذیرند.

حدادعادل با اشاره به نقش فروغی به عنوان اتاق فکر رضاخان، گفت: حتی وی نیز شش سال خانه‌نشین شد و اگر وجاهت علمی وی نبود، چه بسا رضاخان همان کاری را با او می‌کرد که با دیگران کرده بود.

وی با اشاره به این نکته که در تبلیغات همه چیز وارونه جلوه داده می‌شد، عنوان کرد: در تبلیغات برای کشف حجاب وانمود می‌شد که اگر ایرانیان می‌خواهند به درجه تمدن اروپا برسند، باید مانند آنها لباس بپوشند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: آنان وضع داخل را سیاه‌نمایی کردند و به نقش اروپا نورافکن زده و زیبا نشانش دادند تا بتوانند این فکر را القا کنند.

وی با اشاره به وقوع این تشبه، اظهار کرد: با وجود حادث شدن این تشبه، اما اساس پیشرفت در این کشور حاصل نشد. ساختمان‌ها ساخته شد. تکنولوژی جدید آمد اما فرهنگ متناسب با آن که عامل پیشرفت کشور است، پدید نیامد.

وی با اشاره به اینکه امروز زنان محجبه و موفق بسیاری در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: راه مقابله با بی‌حجابی رضاخانی، وجود زنانی موفقی است که به وعده‌های داده شده در مورد پیشرفت دست یافتند و در عین حال و حجاب هم دارند.

حدادعادل تصریح کرد: می‌توان با حجاب بود و دانشمند. امروز در دانشگاه‌ها فراوانند بانوانی که اگر از مردان جلوتر نباشند، عقب نیستند.

وی با تاکید بر این نکته که دشمنان انقلاب حجاب را نشانه گرفتند و با همه امکانات فضای مجازی به آن حمله می‌کنند، عنوان کرد: وسیع‌ترین موضوع برای شبکه‌های ماهواره‌ای مسئله حجاب و عفت است و متاسفانه برخی در داخل راه را برای آنان هموار می‌کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بررسی کنید در تبلیغات انتخابات این حکم الهی چگونه دستمایه رای آوری می‌شود.

حدادعادل در پایان گفت: مهم این است کار را تمام شده ندانیم و در این عرصه هوشیار باشیم تا اجازه ورود و موفقیت به دشمن را ندهیم.

دبیرعلمی این همایش نیز در مراسم افتتاحیه همایش گفت: 160چکیده مقاله و 110مقاله علمی به دبیرخانه این همایش رسیده که 50مقاله برای ارائه در همایش پذیرش و 145چکیده مقاله نیز منتشر شد.

هادی وکیلی با بیان اینکه 40درصد نویسندگان مقالات را اعضای هیات علمی دانشگاهها تشکیل می دهند، افزود:حدود 30 درصد مقالات مرتبط با موضوع حجاب و عفاف است.

همایش دو روزه قیام ملی گوهرشاد با هدف معرفی و احیای نهضت ملی دفاع از سبک زندگی دینی در برابر تجدد وارداتی دوران پهلوی با حضور آیت الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان، آیت الله سیداحمد علم الهدی وغلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان در تالار شهر مشهد برگزار شده است.

انتهای پیام/س

   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.