دیلی کالر: تمایل عربستان سعودی به کاهش بهای نفت برای ضربه زدن به ایران

وبسایت دیلی کالر در گزارشی به بررسی نقش عربستان سعودی در کاهش بهای نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت دیلی کالر در گزارشی نوشت: "خالد فالح،" وزیر انرژی عربستان سعودی روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد کشورش همچنان به فروش نفت با بهای پایین ادامه خواهد داد. اظهارات وی نشاندهنده این است که عربستان سعودی حاضر نیست به خاطر افزایش بهای جهانی نفت، تولید طلای سیاه را کاهش دهد. در روزهای اخیر بهای نفت به بشکه ای 45.20 دلار رسیده است. این رقم حتی از نصف بهای نفت در دو سال گذشته نیز کمتر است. 

"محمد بن سلمان آل سعود،" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد قصد دارد 4 هزار میلیارد دلار صرف کند تا اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خارج کند و به نوسازی جامعه بپردازد.

عربستان سعودی از سال گذشته میلادی بهای طلای سیاه را به ضرر بقیه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پایین نگه داشته است. سیاست های نفتی عربستان سعودی ظاهرا برای صدمه زدن به ایران است. عربستان سعودی در ماه آوریل (حدود 3 ماه پیش) کشتی های حامل نفت خام ایران را از ورود به آب های این کشور ممنوع کرد که این مسئله به درگیری های اقتصادی دو کشور دامن زد.

تنش های دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی هم اکنون به حوزه اقتصادی نیز کشیده شده است و دو کشور سعی دارند سهم بیشتری از بازار نفت را در دست بگیرند. عربستان سعودی و سه کشور دیگر در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی 94) روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند و سعی دارند از ورود نفت ایران به بازار جهانی جلوگیری کنند. سعودی ها در تلاشند با افزایش تولید نفت به روزانه یک میلیون بشکه، بهای نفت را کاهش دهند که این کاهش بها به ضرر ایران است. بدون مشارکت عربستان سعودی، اوپک نمی تواند بهای نفت را کاهش دهد.

ایران در حال حاضر نفت زیادی تولید نمی کند؛ زیرا در گذشته تحریم های زیادی علیه این کشور اعمال شده بود. ایران برای بازگرداندن تولید نفت به سطح پیش از تحریم ها به دست کم 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و عربستان سعودی نیز سعی دارند با پایین نگه داشتن بهای نفت مانع از وقوع این اتفاق شود. بهای پایین نفت برای روسیه نیز زیان بار است. بهای کنونی نفت باعث شده است رشد اقتصاد روسیه 3.7 در صد در سال 2015 کاهش یابد. اگر بهای نفت به بشکه ای 80 دلار نرسد، رشد اقتصادی روسیه همچنان کاهش خواهد یافت.

دیگر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت نیز از بهای پایین طلای سیاه آسیب دیده اند. اما بهای پایین نفت برای آمریکا و دیگر واردکنندگان نفت خبر خوبی است؛ زیرا این کشورها دیگر نباید هزینه های زیادی برای خرید نفت بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار