شهر کرج از کلانشهرهایی به شمار می رود که زندان های متعددی آن را احاطه کرده اند،بندهایی که در گذشته در حاشیه قرار داشتند و رشد شهر نشینی در حال حاضر آن را در دل شهر قرار داده است.

شهری در بند زندان/استقرار 26 هزار زندانی شرایط کرج را ویژه کرده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس آمار منتشر شده که البته ضد و تقیص به نظر می رسد،بخش قابل توجهی از محکومان به حبس که دوران مجازات را در زندان های کرج می گذرانند،کرجی نیستند و از شهرهای دیگر در بندهای این خطه دوران حبس را طی می کنند.

از یکسو نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی عنوان می کند که 65 درصد زندانیان این کلانشهر،کرجی هستند،اما مدیر کل اجتماعی استانداری البرز عنوان می کند که 26 هزار زندانی از دیگر شهرها در بندهای این منطقه به سر می برند.

محمد جواد کولیوند عنوان می کند:از مجموع چهار زندان مستقر در کرج،یک زندان به محل آموزش سربازان و بازآموزی زندانیان اختصاص یافته و دو زندان قزل حصار و رجایی شهر(در مجموع سه زندان)میزبان زندانیان محکوم به حبس هستند.

وی می افزاید:اساسا انتقال زندان با حسایت های خاص به خود همراه است،لذا در صدد هستیم تدابیری اتخاذ شود تا بر مبنای آن زندانیان به استان های خواستگاه و محل سکونت خود باز گردند.

کولیوند عنوان می کند:به هیچ عنوان امکان انتقال زندان تخصصی رجایی شهر به نقطه ای دیگر وجود ندارد اما به تدریج زندان های قزل حصار یک و قزل حصار دو مختص زندانیان کرجی خواهد شد.

* وقتی البرز هزینه شهرهای دیگر را متحمل می شود

همجواری کلانشهر کرج به پایتخت و مهاجر پذیری انبوه این خطه نیز از دلایل اصلی ظهور و بروز جرم در این خطه به شمار می رود.

یکی از چالش های پیش روی کرج به مهاجرت های خانواده زندانیان معطوف می شود که بعضا برخی از آنها با حضور و سکونت خود در این خطه در صدد هستند پیگیری امور زندانیان خود را تسهیل کنند و به واقع در قالب این تردد و مهاجرت دامنه مهاجر نشینی در این منطقه تشدید شده است.

مدیرکل اجتماعی استانداری البرز معتقد است:حضور و مهاجرت خانواده زندانیان در این منطقه،شهر کرج را با معضلات بغرنج خاص به خود همراه ساخته است.

وی می افزاید:شرایط اقتصادی برخی از مهاجرت کنندگان و برخی از آسیب ها همچون اعتیاد،فقر و ...بستر سازی ناهنجاری های بسیاری می شود.

بنابر اظهارات این مقام مسئول در سال گذشته با رایزنی هایی که در دستور کار قرار گرفت قریب به 12 هزار زندانی از کرج به مناطق دیگر منتقل شدند.

امری که به اعتقاد برخی کارشناسان می طلبد با استمرار و افزایش هر چه بیشتری ادامه پیدا کند که در چنین صورتی می توان در مهار و کنترل آسیب های اجتماعی و ظهور و بورز احتمالی برخی ناهنجاری های اجتماعی موفق تر عمل کرد.

به نظر می رسد استان البرز برای برخی از مهاجرت کنندگان به بستری برای ارتکاب جرم تبدیل شده و همین پدیده، ظرفیت زندان های البرز را با کاهش هر چه بیشتری همراه ساخته،زیرا بخش قابل توجهی از زندانیان دوران محکومیت خود را در بندهای این منطقه(کرج) طی می کنند و به تعبیری باید گفت البرز هزینه اجتماعی و فرهنگی برخی از شهرهای دیگر را پرداخت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار