رضا رفیع مجری تلویزیون در گفتگو با خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تبلیغ و ترویج کتابخوانی در عصر تکنولوژی عنوان کرد: این واقعیت را نمیشود انکار کرد که امروز تمام جوانان و حتی همه مسئولان ما گوشی به دست هستند و به نوعی همه مردم ما در این قضیه همراه هستند. در این میان با استفاده از این ابزار و تکنولوژی روز میتوان شگردهایی بکار بست که باعث توجه دادن بیشتر مردم به سنت حسنه کتابخوانی شود.
وی عصر حاضر را عصر سرعت و استفاده بهینه از زمان دانست و گفت: شدت و شتاب حرکت به سمت تکنولوژی و پیشرفت آن در گونههای مختلف فرهنگ و هنر و همچنین تغییراتی که در ارائه محصولات فرهنگی به وجود آورده، روی آوردن مردم و جامعه را به این روشها اجتنابناپذیر کرده است.
این شاعر و طنزپرداز ادامه داد: شاید آن دورانی که ما بنشینیم تا رمانهای قطور چند جلدی را بخوانیم گذشته باشد، همچنین دوره آنکه زمان زیادی برای یافتن کتاب مورد نظر خود صرف کنیم نیز گذشته است؛ چراکه امروز مردم بسیار گرفتارتر از این حرفهاهستند. اما تکنولوژی جدید این قدرت و قابلیت را به ما میدهد که بتوانیم شکل و شیوه جدیدی از معرفی کتاب را به مردم ارائه کنیم.
رفیع افزود: امروز در شبکههای اجتماعی گروههای مختلف ادبی، شعری، هنری و غیره حضور دارند و فعال هستند و اگر بتوانیم با یک مهندسی و به شکلی حساب شده جایگاه ثابتی برای کتاب را در فضای مجازی ایجاد کنیم و به عبارتی زلف مردم را با کتاب گره بزنیم، این امید میرود که مردم با مطالعه آشتی دهیم.
وی با بیان اینکه امروز نهادهای مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی باید همسو با پیشرفت تکنولوژیهای جدید رویکرد متفاوتی در این حوزه پیش گیرند، گفت: خوشبختانه امروز نهاد کتابخانههای عمومی کشور با راهاندازی حرکتی با عنوان «پویش کتابخوان مجازی» گام مهمی در این جهت برداشته و این امکان را به مردم داده تا در بستر فضای مجازی و با صرف کمترین زمان با موضوع و محتوای یک کتاب آشنا شوند.
این شاعر معرفی کتاب از سوی افراد شناخته شده و زبده حوزه کتاب را باعث جلب اعتماد مردم دانست و گفت: تهیه ویدئوهای کوتاه و با هدف معرفی یک کتاب و به اشتراک گذاشتن آن از سوی فعالان فرهنگی، شاعران، نویسندگان و مترجمان میتواند مخاطبان کتاب و کتابخوانی را در کوتاهترین زمان به کتاب مورد نظر خود برساند.
رفیع تأکید کرد: همچنین ارائه تهیه این تصاویر با شکل و شیوهای خلاقانه و مبتکرانه میتواند در جذب افرادی که میانهای با کتابخوانی ندارند هم بسیار موثر عمل کند؛ چراکه امروز همه افراد حجتی افراد کتابنخوان نیز سوالات بسیاری در سر دارند که بهترین پاسخ سوالاتشان را میتوانند در کتاب پیدا کنند.
وی ادامه داد: حقیقت این است که ما با زور نمیتوانیم کسی را کتابخوان کنیم، اما میتوانیم بستر جامعه را برای کتابخوانی آماده کنیم و زمینههای آشنا شدن مردم با کتاب را ایجاد کنیم و به این شکل مردم میتوانند خارج از دنیای مجازی به راحتی کتاب مورد نظر خود را به صورت کاغذی و یا حتی الکترونیک تهیه کنند.
انتهای پیام/