درخواست اوباما برای ایستادگی محکم در برابر روسیه

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا از رهبران ائتلاف نظامی ناتو خواست تا محکم در برابر روسیه بایستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا جمعه (18 تیر) در سخنانی پیش از آغاز نشست ناتو در ورشو، پایتخت لهستان از رهبران ناتو خواست تا در مقابل روسیه به دلیل آنچه «تصرف» شبه جزیره کریمه خواند، محکم بایستند.

روابط ناتو و روسیه پس از آغاز بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در ماه مارس 2014 (اسفند 92) در شبه جزیره کریمه و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، تیره شد.

غرب روسیه را به حمایت از نیروهای جدایی طلب اوکراین متهم می‌کند؛ اما مسکو این اتهامات را رد کرده است. 

اوباما درسخنانی پیش از آغاز نشست ناتو گفت:«در ورشو، ما باید بر عزم خود را برای دفاع از تمامی همپیمانان ناتو، مطابق با بند 5 سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تأیید کنیم.»
وی افزود: «ما باید دفاع همپیمانان خود در مرکز و شرق اروپا را تقویت کنیم، بازدارندگی را تقویت کنیم و انعطاف پذیری خود مقابل تهدیدات را، از جمله حملات سایبری، افزایش دهیم».

اوباما همچنین خطاب به رهبران ناتو گفت نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) نباید موجب تضعیف این ائتلاف نظامی شود.

اوباما همچنین در گفت و گو با خبرنگاران ازبرنامه آمریکا برای استقرار یک هزار نیروی امریکایی در چارچوب برنامه‌های ناتو درلهستان خبر داد.

اوباما گفت: «در حالی که ناتو خود را برای تقویت در جبهه شرق اروپا آماده می کند، اعلام می کنم که امریکا اولین کشور پیشرو برای حضور ناتو در لهستان خواهد بود.»

نیروهای امریکایی در لهستان بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای استقرار سه گروه نظامی دیگر به رهبری کانادا، آلمان و انگلیس را در کشورهای بالتیک است.

قرار است ائتلاف 28 عضوی ناتو روز جمعه رسماً در خصوص استقرار چهار گردان 3 الی 4 هزار نفری در کشورهای بالتیک و شرق لهستان به صورت چرخشی به منظور اطمینان دادن به اعضای شرقی ناتو برای دفاع از آنها در برابر آنچه «تهاجم روسیه »خوانده شده، به توافق برسند.

مخالفت‌ها با گسترش ناتو

 همزمان با برگزاری نشست ناتو، نشستی در مقابله با این ائتلاف نظامی و استراتژی توسعه آن در ورشو در حال برگزاری است.

کریستین کاچ از روسای شبکه بین المللی « نه به جنگ – نه به ناتو» و از برگزار کنندگان این نشست روز جمعه (18 تیر) گفت هدف از این نشست را جلوگیری از برنامه توسعه ناتو و عضویت کشورهایی از جمله فنلاند، سوئد، اوکراین عنوان کرد.

کریستین کاچ افزود : «این روزها اوضاع در اروپا بحرانی است. ناتو در حال اعزام نیرو به نواحی شرق است. ناتو قصد دارد تا کشورهای بیشتری را عضو این ائتلاف کند و این اقدامی در مسیری اشتباه است. کشورهایی مانند اوکراین، فنلاند، سوئد قرار است در این نشست شرکت کنند. این کشورها در استراتژی توسعه ناتو و مانورها در نزدیکی مرز روسیه حضوردارند.»

وی افزود :«ما خواهان دنیای صلح آمیزهستیم وبعید می‌دانیم این سازمان نظامی بتواند صلح و ثبات در دنیا برقرار کند. ما اقدامات ناتو را درماه‌ها و سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم . ناتو به دنبال توسعه وتهدید روسیه است.»

به گزارش تارنمای این شبکه بین المللی،  فعالان مخالف ناتو قصد دارند  فردا شنبه ( 19 تیر) با برپایی تظاهراتی در خیابان‌های ورشو مخالفت خود را با برگزاری نشت این ائتلاف نظامی اعلام کنند. به گفته برگزار کنندگان، انتظار می‌رود شمار زیادی در تظاهرات روز شنبه در ورشو مشارکت کنند.

اجلاس دو روزه ناتو کار خود را جمعه (18 تیر) در ورشو پایتخت لهستان آغاز کرد. هدف از برگزاری این نشست تقویت حضور نظامی این ائتلاف در شرق اروپا عنوان شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار