موسسه رسانه ای نیکی کاهش سطح واردات نفت ایران از سوی ژاپن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از موسسه رسانه ای نیکی، علی رغم انتظار ایران برای صادرات نفت پس از لغو تحریم های بین المللی علیه تهران، شرکت های نفت ژاپن در افزایش واردات نفت خام از این کشور محتاطانه عمل می کنند.

آمریکا و اروپا در پی دستیابی به توافق هسته ای ایران در ماه ژانویه، تحریم های اقتصادی علیه این کشور را لغو کردند. از آن زمان تاکنون تولید نفت ایران به تدریج افزایش یافت و به سطح پیش از تحریم ها رسید. این کشور در حال حاضر 3.6 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند. کشورهایی مانند چین و هند که تقاضای نفت بالایی دارند در حال افزایش معاملات نفتی با ایران هستند.

حتی پس از تحریم های 2012 اتحادیه اروپا علیه تهران، ژاپن واردات نفت از ایران را ادامه داد. دولت ژاپن سیستم جدیدی را برای بیمه و پرداخت غرامت به وارد کنندگان نفت ایران که به دلیل تصادف تانکرها دچار خسارت می شوند، مطرح کرده است. چنین خسارت هایی معمولاً از سوی بیمه های خصوصی تأمین می شوند.

دولت ژاپن برای سال مالی جاری، سقف غرامت قابل پرداخت برای هر تانکر را کمی بیشتر از 900 میلیارد ین (8.92 میلیارد دلار) در نظر گرفته است. این مقدار نسبت به مبلغ سال گذشته (800 میلیارد ین)، افزایش داشته است. همچنین تعداد تانکرهایی که تحت پوشش این سیستم قرار می گیرند از 15 به 19 دستگاه افزایش یافته است.

ژاپن از تابستان گذشته که مذاکرات برای لغو تحریم ها علیه ایران آغاز شد، خود را برای افزایش واردات نفت از ایران آماده کرده است؛ اما علی رغم حمایت دولت واردات طلای سیاه از ایران به اندازه پیش بینی شده افزایش نیافت. براساس گزارش وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن واردات نفت همزمان با لغو تحریم ها 11 درصد افزایش یافت و به 950 هزار کیلولیتر در ماه ژانویه رسید. اما نرخ رشد آن کاهش یافت و به 1 درصد در ماه فوریه رسید تا اینکه نرخ رشد در ماه مارس منفی شد. در ماه آوریل، واردات نفت 70 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

یکی از دلایل کاهش نرخ واردات نفت از ایران، به جا ماندن برخی از تحریم های آمریکا علیه تهران است. شرکت های بیمه معمولاً تانکرهایی را که از طریق خلیج فارس محموله خود را به مقصد می رسانند بیمه می کنند. اما محدودیت تجارت ایران با استفاده از دلار آمریکا، ریسک خرید بیمه را برای بیمه گران افزایش می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۸ تير ۱۳۹۵
همش سعی میکنن تا جنگ رسانه ای علیه ایران ادامه پیدا کنه خب از کجا معلوم ژاپن با توجه به تلاش هایی که میکنه در زمینه تکنولوژی و تولید از مواد غیر نفتی تقاضاش کم شده , هی زور میزنن تا بگن جهان تمام قد علیه ایرانه درصورتی که جهان فقط از آمریکا می ترسه وگرنه اگه آمریکا و انگلیس این دشمنان بشریت نبودن همه ایران رو بی آزار ترین کشوری میدونن که به ملت ها احترام میزاره و ضد استکبار جهانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۸ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکای دزد
آخرین اخبار