گزارش نیویورک تایمز از مین‌های باقیمانده از جنگ ایران و عراق

نیویورک تایمز در گزارشی به آثار باقیمانده از جنگ در مناطق غربی ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: هنوز در ایران، انسان‌های بی‌گناه قربانی بقایای جنگی می‌شوند که متعلق به ده‌ها سال پیش است. در خلال جنگ ایران و عراق در دهه 80 میلادی، میلیونها مین در مرزهای غربی ایران برای جلوگیری از نفوذ دشمن در زیر خاک پنهان شدند؛ اما به رغم عملیاتهای مین‌روبی گسترده دولت ایران، هنوز تعداد نامعلومی از آنها آماده انفجار هستند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: با وجود آنکه 30 سال از پایان جنگ ایران و عراق می‌گذرد، این آثار باقیمانده از جنگ هنوز هر از گاهی به قیمت جان یا نقص عضو بسیاری از ساکنان مناطق غربی ایران تمام می‌شوند. دولت ایران به کرات درباره وجود مین‌های بی‌شمار و پراکنده در زیر زمین به ساکنان این مناطق هشدار داده است؛ اما هنوز، طبق گزارشها، سالانه حدود 100 نفر از مردم مناطق غربی ایران حین کشاورزی یا بازی در مناطق مین‌گذاری شده، کشته شده یا دچار نقص عضو می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: خطر مین‌های عمل نکرده در مناطق مرزی ایران امروز بزرگتر از همیشه است؛ چراکه در طول سالهای طولانی پس از جنگ، پدیده‌های طبیعی مانند باران و رانش زمین، مین‌ها را به سطح خاک نزدیکتر کرده و از سوی دیگر، گسترش پدیده شهرنشینی نیز فاصله شهرها تا مناطق مین‌گذاری‌شده را کمتر از گذشته کرده است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: با وجود آنکه بزرگسالان مدام درباره خطرات مین به کودکان هشدار می‌دهند، تاکنون کودکان زیادی در مناطق غربی ایران در حین بازی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. آنها هرگز طعم جنگ را نچشیده‌اند؛ اما بارها قربانی انفجارهایی شده‌اند که از این جنگ به یادگار مانده‌اند. مردم این مناطق امیدوارند با تلاش بیشتر دولت و آگاهی‌بخشی بیشتر رسانه‌ها، بقایای این جنگ روزی برای همیشه از زندگی آنها پاک شود.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار