«جان کری» برای اطمینان دادن به اوکراین و گرجستان در مورد حمایت واشینگتن از آنها در برابر روسیه، راهی این دو کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا راهی گرجستان و سپس اوکراین شد تا درباره حمایت کشورش از این دو همسایه روسیه به آنها اطمینان دهد.

در حالی که گرجستان و اوکراین به شدت تمایل دارند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بپیوندند؛ کری قرار است در سفر به گرجستان، روز چهارشنبه با گئورگی مارگولاشویلی رییس جمهور، گریگوری ویریکاشویلی نخست وزیر و تنی چند از رهبران مخالفان آن کشور دیدار کند.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  با اشاره به تمایل گرجستان به عضویت در ناتو و شاید متعاقب آن، اتحادیه اروپا، گفت: کری در سفر به تفلیس از خواسته های آن کشور حمایت خواهد کرد. این در حالی است که سران ناتو در سال دو هزار و هشت وعده دادند گرجستان یک روز به عضویت این سازمان درخواهد آمد.

روسیه، بزرگترین رقیب ناتو، در حال حاضر دو منطقه جدایی طلب در گرجستان یعنی اوستیای جنوبی و آبخازی را در اشغال خود دارد و آنها را کشورهایی مستقل قلمداد می کند. کری در سفر به کی یف پایتخت اوکراین با پترو پوروشنکو رییس جمهور و ولادیمیر گرویسمان نخست وزیر آن کشور دیدار خواهد کرد. گفته می شود  اوضاع در شرق اوکراین، مهم ترین موضوع گفتگوهای وزیر خارجه آمریکا با این دو مقام ارشد در کی‌یف خواهد بود.

کری روز جمعه راهی ورشو پایتخت لهستان خواهد شد و برای شرکت در نشست سالانه کشورهای عضو ناتو به باراک اوباما رییس جمهور کشورش و دیگر سران این سازمان خواهد پیوست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار