نشست مطبوعاتی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی برگزار شد.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ راهکار حمایت ا زتولید داخل واشتغالبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدابراهیم افشاری در این نشست گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ٨١ با فرمان مقام معظم رهبری مصوب و در سال ٨٢ تشکیل شد اما متاسفانه در این چند سال علی‌رغم همه تمهیدات شاهد روند رو به رشد قاچاق در کشور بودیم که دلیل آن تحریم‌ها، شرایط اقتصادی و برنامه دشمن برای تغییر زیرساخت های اقتصادی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید به بحث قاچاق ورودی توجه جدی داشت، افزود: مرجع ارایه هر آماری در بحث قاچاق تنها ستاد مرکزی بوده که متشکل از ٢٤ دستگاه اجرایی است و مجموع نظرات در آن جمع‌بندی شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در خصوص آمار سال ٨٢ گفت: میزان قاچاق کالا در این سال دو میلیارد تومان بوده که در سال ٩١ شاهد روند روبه رشد آن بودیم به طوریکه در سال ٩٢ این میزان به ٢٥ میلیارد دلار رسید.

افشاری با تاکید بر اینکه همت ستاد مرکزی و مسئولین مربوطه بر برنامه‌ریزی‌های دقیق و ریشه‌ای استوار است، افزود: با روش‌های ساختاری و علمی به بحث قاچاق باید پرداخت که خوشبختانه از سال ٩٣ از میزان رشد قاچاق جلوگیری شده و روند کاهشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: میزان قاچاق در سال ٩٣، ١٩,٨ میلیارد دلار و در سال ٩٤، ١٥.٥ میلیارد دلار بوده است که نوع و میزان این قاچاق‌ها بر مبنای ورودی و خروجی متفاوت است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ٩٣ میزان قاچاق ورودی ١٩,٧ میلیارد دلار و خروجی ٤.١ میلیارد دلار بوده است، گفت: این میزان قاچاق در خصوص سوخت، دارو، کالاهای یارانه‌ای و ... بود که خوشبختانه در سال ٩٤ میزان قاچاق ورودی ١٤.٥ میلیارد دلار و خروجی آن به یک میلیارد دلار کاهش یافت و بیشترین میزان کاهش در بخش سوخت بوده است.

افشاری ضمن ابراز امیدواری از جلوگیری بیش از ١٠٠ درصد قاچاق سوخت در سال گذشته گفت: شناسایی حفره‌های قاچاق و مسدود کردن آن عامل اصلی مبارزه با قاچاق بوده است.

وی در خصوص دلایل قاچاق سوخت نیز افزود: پایین بودن قیمت سوخت در ایران و نیاز افغانستان به سوخت به عنوان کشوری که از این نعمت بی‌بهره است عاملی برای حرکت قاچاقچیان به سمت خرید و فروش غیر مجاز سوخت بوده که این مشکل از طریق رفع نیاز سوختی افغانستان توسط راهکارهای دولتی در حال حل است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با اشاره به اینکه با این رقم می‌توان صدها هزار شغل برای جوانان کشور ایجاد کرد، گفت: بر مبنای سیاست‌های دولت و فرمایشات مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و صادرات انجام داده و معتقدیم که محور اصلی اقتصاد مقاومتی و تحقق آن مبارزه با قاچاقی است که به تولید و اشتغال حمله کرده است.

افشاری در خصوص کشفیات استان در سال گذشته نیز افزود: با همت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث برخورد و کشف اقلام قاچاق ٣٠ تا ٣٥ درصد افزایش آمار داشته و معتقدیم هر اقدامی بدون خواست مردم به نتیجه‌ نمی‌رسد چراکه بیش از ٥٠ درصد اقدامات علیه قاچاق به دست خود مردم صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بحث قاچاق صنایع دستی نیز عنوان کرد: به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای آن هستیم اما متاسفانه تاکنون اقدامی جدی صورت نگرفته و در حال حاضر ٥٠ تا ٦٠ درصد صنایع دستی که در بازار وجود دارد چینی هستند که یا از طریق قاچاق و یا واردات وارد کشور شده‌اند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در خصوص آمار کشفیات سال ٩٤ نیز یادآور شد: در سال ٩٤ نسبت به ٩٣ ، ٥٠درصد کشفیات اقلام قاچاق افزایش یافته که سهم گمرکات در سال ٩٣ حدود ٦٥ میلیارد و ٩١٨ میلیون ریال است که به ٢٣٢ میلیارد و ٩٨٦ میلیون ریال افزایش یافته است.

انتهای پیام/ س - س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.