پژوهشگران دریافتند:

بی‌صداقتی در جهان زنبورها مجازات سختی دارد

فیز دات اُرگ در مطلبی به نتایج یک پژوهش جدید درباره نقش صداقت در بقای زنبورها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت "فیز دات اُرگ"، نتایج یک پژوهش جدید چشم‌انداز تازه‌ای درباره ارتباط صادقانه ارائه می‌دهد. این پژوهش نشان می‌دهد زنبورهای کاغذی که زنبورهای چتری نیز نامیده می‌شوند در صورت بروز نشانه‌هایی از بی‌صداقتی، شدیدا مجازات می‌شوند و این تنبیه پیامدهای بلندمدتی در پی دارد.

"الیزابت تیبتس" – زیست شناس تکاملی دانشگاه میشیگان گفت: "ما دریافتیم که در جهان زنبورهای کاغذی، هر نشانه‌ای از بی‌صداقتی، پیامدهای اجتماعی و فیزیولوژیکی سنگینی را به همراه دارد. به همین دلیل است که حیوانات وقتی در حقیقت ضعیف هستند، سیگنال‌های قوی بودن را به دیگر حیوانات نمی‌فرستند."

تیبتس در مقاله‌ای در ژورنال "مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم" اعلام کرد تعامل بین ریسک‌های رفتاری و فیزیولوژیکی ناشی از بی‌صداقتی می‌تواند نقش مهمی در حفظ ارتباط صادقانه در طول زمان تکامل موجودات ایفا کند.

زنبورهای کاغذی الگوهای سیاه و سفیدی بر پشت خود دارند که توانایی جنگیدن آن‌ها را نشان می‌دهد. زنبورهایی که در پشتشان الگوهای نامتقارن‌تری دارند، قوی‌تر بوده و در نبردهای بیشتری پیروز می‌شوند و به همین دلیل حریفانشان از آن‌ها دوری می‌کنند. این نشانه‌های دیداری به کاهش هزینه‌های درگیری برای زنبورهای ضعیف‌تر کمک می‌کند. به طوری که وقتی آن‌ها با حریفی که خطهای نامتقارن‌تری بر پشت خود دارد روبرو می‌شوند، درمی‌یابند نباید با آن‌ها مبارزه کنند.

تیبتس و همکارانش برای دریافتن رابطه بین الگوهای پشت زنبورهای کاغذی و تعاملات اجتماعی و سطح هورمون‌های این زنبورها، گونه‌های ماده زنبورهای کاغذی را با یکدیگر درگیر کردند. برای اینکار، زنبورهای ملکه از مناطق مختلف شهر "ان آربر" را در زمان ساخت کندو زمانی که درگیری بین ملکه‌ها برای ساخت لانه بالا می‌گیرد -- جمع آوری کردند.

هریک از این زنبورهای ماده با یک زنبور ماده دیگر که هم اندازه خود بودند در یک جعبه قرار گرفتند و بیش از 2 ساعت از آن‌ها فیلمبرداری شد. در هر جعبه، یکی از زنبورها طوری رنگ شد که الگوهای پشت آن‌ها با توان جنگیشان هماهنگی نداشته باشد.

پس از درگیری‌ها، از زنبورها برای دریافتن سطح هورمون جوانی در بدنشان نمونه‌برداری شد. هورمون جوانی، در بدن بی‌مُهرگان یافت می‌شود و شباهت زیادی به آندروژن هورمون جنسی مردانه در مهره‌داران دارد. سطح بالای هورمون جوانی در زنبورهای کاغذی، از تسلط، پرخاش‌گری و قدرت باروری بهتر خبر می‌دهد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد زنبورهایی که الگوهای رنگ شده آن‌ها به صورت نادرست از توانایی جنگجوییشان خبر می‌داد مورد خشم بیشتری قرار گرفتند و سطح هورمون جوانی آن‌ها نیز بسیار کاهش یافت. این کاهش سطح هورمون جوانی، در فیزیولوژی این زنبورها تاثیرات بلندمدتی دارند.

به این ترتیب، پژوهشگران دریافتند صداقت در این گونه از زنبورها، تاثیرات عمده‌ای در روابط اجتماعی آن‌ها داشته و همچنین پیامدهای قابل توجهی در سیر تکاملی این موجودات دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار