رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میانه از آغاز برداشت گندم با پیش بینی بیش از 130 هزار تن و رشد 20 درصدی محصول در هر هکتار با کشت رقم های اصلاح شده در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شهرام ایرانی پور با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح 107 هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان اظهار کرد: از این مقدار سطح زیر کشت گندم در شهرستان میانه 65 هزار هکتار گندم دیم و 35 هزار هکتار گندم آبی و هفت هزار و 500 هکتار آن نیمه آبی است.

وی با بیان اینکه متوسط برداشت گندم از مزراع آبی شهرستان پنج هزار و 500 کیلوگرم در هر هکتار و دو هزار و 300 کیلوگرم در کشت نیمه آبی و یک هزار و 500 کیلوگرم در هر هکتار دیم است، افزود: امسال با توجه به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی، پیش بینی رشد 15 درصدی برداشت نسبت به سال گذشته می‌شود.

ایرانی پور با بیان اینکه میزان برداشت گندم در مزارع آبی شهرستان بین پنج تا 30 تن در هر هکتار است، گفت: تا اویل تیرماه سال جاری شش هزار تن خرید تضمینی گندم داشته ایم.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری 80 هزار تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم که این میزان در سال گذشته 34 هزار تن بوده که با افزایش 135 درصدی آن روبه رو هستیم.

ایرانی پور از افزایش 20 درصدی کشت جو در شهرستان میانه خبر داد و افزود: کار برداشت در 9 هزار و 600 هکتار از مزراع جو در این شهرستان نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت جو یک هزار و 800 هکتار به صورت آبی و هفت هزار و 800 هکتار آن به صورت دیم است که در هر دو حالت نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش کشت داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی میانه افزود: متوسط برداشت محصول جو در شهرستان در کشت دیم یک هزار و 350 کیلوگرم و در کشت آبی پنج هزار کیلوگرم در هکتار است.

ایرانی پور با بیان اینکه خرید تضمینی جو از طریق تعاونی های روستایی انجام و پیش بینی می شود امسال 15 هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی جو 10 هزار ریال می باشد که در بازار آزاد هفت هزار ریال می باشد.

با تلاش محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، برای مقابله با شرایط خشکی در مناطقی که توانایی تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی را از دست داده اند، رقم گندم با عنوان باران معرفی شده است.

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی میانه با بیان اینکه این رقم برای کشت در مناطقی که امکان تأمین آب و آبیاری تکمیلی را ندارند، مناسب است، افزود: رقم گندم باران در سال زراعی 1378 با تنها یک کیلوگرم بذر در سطح شهرستان میانه کشت شد که این میزان در سال جاری به بیش از دو هزار تن رسیده و هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت این نوع گندم اختصاص‌یافته است.

قاسمی درباره عملکرد تولید اراضی دیم با کشت این نوع گندم نیز گفت: در سال زراعی 94-93 متوسط عملکرد تولید گندم باران در اراضی دیم حدود 300 الی 500 کیلوگرم تفاوت برداشت این نوع رقم با گندم سرداری است.

قاسمی بابیان اینکه برداشت این رقم اصلاح‌شده با کمباین بسیار راحت و ریزش کم‌تری دارد، افزود: مهم‌ترین ویژگی رقم اصلاح‌شده گندم با عنوان باران، کیفیت آرد این گندم و مقاوم بودن در برابر بیماری‌های همچون زنگ زرد و خشک‌سالی می‌باشد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.