معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: گیاه مهاجم و مخرب سنبل آبی بخش غربی تالاب عینک را فرا گرفته و با تکثیر و رشد بی‌رویه این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است.

نیلوفر آبی تهدیدی جدی برای تالاب عینکمقصود سربازی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتگو باخبرنگار گروه اجتماعی شگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ورود گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک، اظهار داشت: گیاه غیر بومی سنبل آبی در حال حاضر در بخش غربی تالاب عینک که دارای فاضلاب بیشتری بوده رشد نموده و سطح تالاب را اشغال کرده است.
 
وی در خصوص سنبل آبی بیان داشت: گیاه غیر بومی سنبل از گیاهان بومی آمازون و مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی است، این گیاه به وسیله دم برگ‌هایی که تغییر شکل یافته و اسفنجی شده روی سطح آب شناور شده و به شدت تکثیر می‌شود.
 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: ظاهراً این گیاه توسط عوامل انسانی در جهت استفاده از برگ بوته‌ها و گل یا زیباسازی منظر وارد تالاب عینک شده و آن را در معرض خطر جدی قرار داده است.
 
سربازی درباره ی دیگر معضلات تالاب عینک اذعان داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر دلایلی از جمله افزایش جمعیت، ساخت و ساز نابه جا شهری در حریم تالاب، رهاسازی مصالح و نخاله‌های ساختمانی، دفع زباله‌های شهری و فاضلاب‌ صنعتی کار‌گاه‌ها و کارخانجات اطراف، رشد و انفجار جمعیتی گیاهان به دلایل پر غذایی موجب تخریب تالاب عینک است.
 
وی با تاکید بر اینکه تالاب مذکور در حوزه شهری و تحت مدیریت شهرداری است تصریح کرد: پیگیری فعالیت طرح‌های احیای تالاب فوق باید توسط شهرداری رشت و سازمان آب منطقه‌ای انجام شود و در این بین محیط زیست تنها نقش نظارتی را بر عهده دارد.
 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکید کرد: باید توجه داشت گونه‌های مهاجم گیاهی یا جانوری که عمداً یا سهواً و بدون انجام مطالعه اثرات زیست محیطی به منطقه‌ای وارد می‌شوند می‌توانند آسیب‌های جدی بر اکوسیستم، تنوع زیستی و اقتصاد منطقه‌ تحمیل کنند طوریکه حداقل پیامد این انتقال می‌تواند انقراض گونه‌ای بومی باشد.
 
سربازی گفت: هم اکنون پروژه‌هایی جهت انجام مبارزات بیولوژیک و شیمیایی در دست بررسی است و بر اساس مصوبات آخرین جلسه برگزار شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مقرر شده تا برنامه اجرایی در جهت پاکسازی تالاب عینک از گیاه مهاجم سنبل آبی توسط کمیته پژوهشی آبزی پروری تهیه و مورد بررسی قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار