رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشأ خارجی گردوغبار عمدتا عراق است که متاسفانه از کنترل دولت این کشور خارج است.

للبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 13 تیر) مجلس شورای اسلامی حضور داشت ضمن تشکر از رئیس مجلس و تبریک به نمایندگان گفت: امیدوارم در این مجلس در زمینه‌های مختلف محیط زیست همکاری خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: مسائل محیط زیست به نحوی است که به شدت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده از جمله اقتصاد و سلامت جامعه که مرتبط با موضوع محیط زیست است.

**قوای سه گانه برای حمایت از محیط زیست باید به میدان بیایند

ابتکار تصریح کرد: سال گذشته یک فرصت استثنایی پیش آمد بطوری که در تاریخ 10 اسفند 93 با حمایت رهبری از محیط زیست یک دلگرمی برای ما فراهم شد بطوری که ما در سال گذشته شاهد ابلاغ سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری بودیم که یک دلگرمی برای ما شد و همه قوا برای حمایت از محیط زیست از جمله  مدیران سیاسی، قوه مجریه، قوه مقننه و همه مردم باید به میدان بیایند. 

وی ادامه داد: امروز در دنیا شرایط و حال زمین خوب نیست از آن جهت که زمین یک ظرفیتی دارد، ظرفیت زمین 1.7 هکتار در جهان سرانه مصرف بشر است.

ابتکار در ادامه خاطرنشان کرد: ‌متأسفانه مصرف سرانه بشر 1.6 هکتار است یعنی ما شرایط  خوبی نداریم و ادامه این روند به این معنا است که ما 1.5 هکتار زمین نیاز داریم براین اینکه زمین جوابگوی نیازهای بشر باشد. و اما درباره کشور خودمان نیز وضعیت چندان خوبی نداریم کشور ما جمعیت زیستی خود را از حدود دهه 70 رد کرده است و ظرفیت زیستی ما گر 1.9 باشد میزان مصرف ما 2.8 درصد هکتار جهانی است یعنی سه برابر ظرفیت زیستی ایران .در آب خاک و تنوع زیستی و جنگل‌ها فشار وارد می‌کنیم و این ناپایداری به دنبال دارد و خیلی از این آثاری که امروز می‌بینیم ناشی از همین آثار و تخریب طبیعت است.

**حقوق‌های مدیران سازمان محیط زیست جزو پایین‌ترین حقوق‌های مدیران اجرایی است

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: موضوعات زیادی برای ورود وجود دارند و مسائل محیط زیست گستردگی زیادی دارد. مسئولیت محیط زیست در میان دستگاه‌های مختلف اجرای و سازمان‌ها توزیع شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست جزو کوچکترین دستگاه اجرایی کشو ر است و کلا زیر 6 هزار نفر نیرو داریم یعنی به اندازه یک اداره کوچک آموزش و پرورش ما نیرو نداریم. حقوق‌های مدیران ما جزو پایین‌ترین حقوق‌های مدیران اجرایی است این مسئولیت ها و گستردگی موضوعات هم که در خدمت شما هستیم.

ابتکار اظهار داشت: آلودگی هوا در جهان وضعیت به شکلی است که از هر هفت مرگ و میر یک نفر آن مربوط به آلودگی هواست که این آمار را سازمان بهداشت جهانی 2015صادر کرده است یعنی 6.5 میلیون مرگ زودرس. 2.6 هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت وارد می‌کند و 312 میلیون تومان که می‌شود  23 درصد به تولید ناخالص ملی ما ضرر وارد می‌کند آن هم فقط در بخش بهداشت.یعنی اگر بخواهیم عوارض دیگر را ببینیم خیلی بیشتر می شود.

وی در ادامه عملکرد دولت یازدهم را در کاهش آلودگی بسیار چشمگیر خواند و ادامه داد: کارگروه‌های ملی و کارگروهای استانی که متأسفانه تعطیل شده بودند همه در دولت یازدهم فعال شد و همه  این دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا در تهران و در هفت کلانشهر شامل مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز،‌ اهواز، ‌اراک و کرج فعال شد.

ابتکار ادامه داد: لایحه جامع  کاهش آلودگی برای کشور تدوین شد و به مجلس نهم ارائه شد اما متأسفانه در نوبت ماند. ما مصوبات متعددی را در دولت یازدهم داشته ایم که هم استانداردهای مربوط به آلودگی هوا را شامل می‌شود از جمله خروجی‌های مجاز صنعت و همین طور برنامه کاهش آلودگی هوا جزو این موارد است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:‌ هفته پیش برش یک ساله ویژه‌ای را دولت برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به تصویب رساند و تمام اقداماتی که لازم بوده تا الان از طرف دولت در این موضوع دنبال شده است و این سیاست‌گذاری‌های قوی نتایج بسیار خوبی داشته است به طوری که ما شاهد بهبود هوا در بسیاری از شهرها تجربه کردیم. در مقایسه بین 92 تا سال 94 مثلا در تهران ما حدود 55 روز هوای بهتری را تجربه می‌کنیم.

**حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو 4 گام بلند سازمان محیط زیست در دولت یازدهم

ابتکار در ادامه گفت: علاوه بر این در شهری مثل اصفهان اگر منحنی‌ها نشان دهند، ‌بنزن یکی از آلوده‌ترین و خطرناک‌ترین مواد موجود در هوا است که یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم حذف بنزین پتروشیمی و کسب استاندارد یورو 4 بود که این گام بسیار بزرگی بود که وزارت نفت انجام داد و کل شهرهای بزرگ ما جایگاه‌های عرضه بنزین،‌ بنزین با استاندارد یورو ارائه می‌دهند و از پریروز در آبادان هم توزیع بنزین یورو 4 آغاز شده است که این بسیار در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه بنزن یک عامل 100 درصد سرطان‌زا است ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بنزن یک کارسینوژن A است و این وضعیت بنزن در شهر تهران بوده است که البته خوشبختانه به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: این روند کاهش ادامه دارد و ما نظارت کافی و دقیقی بر کاهش مستمر آلودگی هوا و افزایش کیفیت سوخت ارائه شده در جایگاه‌ها و پایش آلودگی هوا در کلانشهرها با دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام می‌شود و ما در هر لحظه هوای شهرهای بزرگمان را یعنی تنفس 35 میلیون شهروند ایرانی را تحت نظر داریم و خوشبختانه و روند رو به بهبودی است و تقریبا می‌توانیم بگوییم که 50 روز به تعداد روزهای به روزهای سالم اضافه شده است البته هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم

**تعداد روزهای سالم اصفهان از سال 92 تا 95، سه برابر شده است

ابتکار به اشاره به وضعیت اصفهان تصریح کرد: اصفهان تعداد روزهای سالم آن در سال‌های 92 تا 95، سه برابر شده است. یکی از دلایل مهم آن اقدامات دولت در حذف مازوت است به طوری که در سال 92 بیش از 40 درصد نیروگاه‌های ما، مازوت مصرف می‌کردند و الان نیروگاه‌های ما بیش از 9 درصد مازوت مصرف نمی‌کنند و تأکید ما بر این است وزارت نفت دیگر مازوت به نیروگاه‌ها ندهد و نیروگاه‌ها بتوانند با گاز طبیعی کار کنند و آلودگی هوای کمتری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما در بحث استانداردسازی خودروها در کشور گام ‌های مهمی را برداشته‌ایم متأسفانه در سال 92 خودروسازان 10 سال در اجرای استانداردهای خودروسازی عقب بودند از سال 92 این استانداردهای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دنبال شد و رد سال 93 خودروسازی کشور استاندارد یورو 4 را به اجرا گذاشت و خوشبختانه الان تمام خودروهای تولیدی کشور استاندارد یورو 4 دارند. سازمان محیط زیست سامانه و نظام بازرسی مستمر ایجاد کرده است و همه خطوط خودروسازان کشور چک می‌کنیم و هر جا با استاندارد یورو 4 مطابقت نداشته باشد اجازه شماره‌گذاری خودرو را نمی‌دهیم و این کار را اخیرا برای تعدادی از خودروها انجام دادیم و به شکل بسیار جدی پیگیر قضیه هستیم و از مجلس محترم نیز می‌خواهم که در ارتباط با این موضوعات که مربوط به سلامت مردم است از ما حمایت لازم را به عمل بیاورند.

وی در ادا مه با اشاره به کلانشهرهای دیگر گفت: بعد از سال‌ها اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا اروپا اعلام کرده است که خودروی دیزلی را مشکل دار می‌داند و باید این خودروها از رده خارج شوند و برنامه جایگزین خودروهای فرسوده را در حال اجرایی دارند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره با تغییرات اقلیمی انجام شده در خصوص آلودگی هوا گفت: ایران متأسفانه جزو کشورهایی است که به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است به این مفهوم که با افزایش دما و کاهش بارندگی و مشکلات ناشی از تغییرات اقلیم مستقیما تجربه می‌کنیم 2.85 سلسیوس افزایش دما در طی 30 سال گذشته داشته‌ایم ولی کشور ما 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دما را داشته است. این خود یک معضل بزرگ است. در موضوع تغییر اقلیم ما حضور بسیار قوی داشتیم در نشست‌های بین‌المللی داشته‌ایم و برای حفظ منابع کشور و حتی این حضور را آقای اولاند رئیس جمهور فرانسه در سفری که روحانی داشته است مورد تأکید قرار داده است.

ابتکار گفت: این اتفاق نقش بسیار کلیدی داشته است در توافق پاریس که مربوط به کاهش آلودگی هوا بود و ما در ایران با برنامه‌ریزی‌‌هایی که انجام داده‌ایم تقریبا از دستگاه‌ها خواستیم که برنامه‌های خود را برای کاهش آلودگی هوا ارائه بدهند از وزارت راه، وزارت نیرو و وزارت انرژی و صنعت و معدن این درخواست‌ها را داشته‌ایم. برنامه‌های ارائه شده از سوی این سازمان‌ها حدود 35 درصد شده است که ما گفتیم که کشور ما بر اساس رشد اقتصادی که داشته‌ایم و برنامه‌های توسعه ملی بر اساس جلسات دولت قرار شد که بیش از 12 درصد کاهش را نپذیریم که 4 درصد آن قطعی و 8 درصد آن منوط به رفع کامل تحریم‌ها و برقراری تبادلات تجاری‌ انتقال تجربیات می‌شود.

وی د ر ادامه با شاره اینکه ایران جزو 1 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است گفت: ما هم آثار تغییر اقلیم را در کشور شاهد هستیم و هم خودمان جزو کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اساس سیاست‌ای کلی  ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برای تنظیم الگوی مصرف انرژی ما حتما باید موضوع تولید گازهای گلخانه‌‌ای که بر اساس مصرف انرژی ایجاد می‌شود در دستور کار قرار  گرفته است تا بتوانیم تولید گازهای گلخانه‌ای را مهار کنیم و مصرف منبع انرژی کشور را محدود کنیم.

ابتکار اظهار داشت: بحث مهم گرد و خاک موضوع دیگری است که باید به آن اشاره کرد این بحث یکی از مهمترین مباحث کشور است که فقط من به بیان ابعاد این موضوع می‌پردازم زیرا اگر ابعاد آن را ندانیم نمی‌توانیم در باره آن به درستی تصمیم‌ بگیریم. هم اکنون 80 درصد کشور ما تحت تأثیر موضوع گرد و غبار است و بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی ما در موضوع گرد و غبار دچار مشکلات زیاد است.

**منشأ ریزگردها از اراضی متصرفه داعش بوده و از کنترل دولت عراق خارج است/ تدوین برنامه مبارزه با ریزگردها در 15 استان

ابتکار با بیان اینکه ریزگردها دو منشأ داخلی و خارجی دارد، اظهار داشت: منشأ خارجی این گردوغبار عمدتا کشور عراق است که شمال غرب عراق کاملا و متأسفانه جز اراضی متصرفه داعش است و از کنترل دولت عراق خارج است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یک ناحیه در جنوب عربستان سعودی از کانون‌های اصلی گرد و غبار می‌باشد، گفت: با درنظر گرفتن ابعاد موضوع می‌توان دریافت که عراق 8 میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی 11 میلیون هکتار قانون بحرانی گردوغبار دارد، ادامه داد: ایران از ابتدای دولت یازدهم ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار شکل گرفت که کار اصلی این ستاد انجام مطالعه در رابطه با کانون‌های داخلی گردوغبار ایران قرار داد.

ابتکار با بیان اینکه هم اکنون 15 استان شناسایی کامل شده و برنامه گردوغبارشان تدوین شده است، یادآور شد: استان‌های دیگر نیز در دست اقدام است.

ابتکار با بیان اینکه علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های اجرایی که به عهده سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع است، تصریح کرد: در اینجا بودجه از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که مقابله با کانون‌های گردوغبار شاید 30 سال هم طول بکشد یعنی ما باید 2.8 میلیون هکتار را باید بتوانیم مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این اقدامات نیازمند بسیج عمومی برای مقابله با بیابان‌زایی است، اظهار داشت: علاوه بر این نیازمند اعتباراتی حداقل هزار میلیارد تومان برای مالچ پاشی و کاشت نهال است.

** با دولت عراق بارها مذاکره کردیم/ کاشت درخت در این کشور برای مبارزه با گرد و غبار

وی با اشاره به سطح خارجی گرد و غبارها گفت: دولت قبل نیز در این باره وارد مذاکره شد و در این باره تفاهمنامه‌ای با عراق داریم و بنده در اسفند سال 93 به عراق رفتیم و در آنجا درخت کاشتیم تا مقابله با طرح‌های گردوغبار عراق را کلید بزنیم. 

ابتکار با بیان اینکه متأسفانه با اتفاقاتی که رخ داد و علیرغم همه پیگیری‌هایی که انجام دادیم دولت عراق کاری برای اجرای طرح‌ها انجام نداد، تصریح کرد: هفته گذشته بنده مذاکرات تلفنی داشتم با وزیر محیط  زیست عراق که وی اعلام کرد ما آمادگی کامل داریم ولی تمامی کانون‌های گرد و غبار عراق که ماه گذشته غرب کشورمان و استان‌هایی چون ایلام، کرمانشاه و خوزستان را به شدت تحت تأثیر قرار داد، کانون آن در قسمتی قرار دارد که آنان اعلام کردند در اختیار ما نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با این وجود ما متوقف نشده‌ایم و موضوع را به سازمان ملل بردیم و در آنجا سال گذشته نامه‌ای را برای مقابله با گردوغبار گرفتیم و به آقای بان کی مون تکلیف شد که تمامی کانون‌های گرد و غبار را حل و فصل کند.

وی افزود: قطعنامه دوم را که ماه گذشته در اجلاس وزرا گرفتیم و پیگیر موضوع هستیم تا به عنوان یک مرکز منطقه‌ای در ایران از تمامی تجربیات جهانی استفاده کنیم.

ابتکار گفت: سال گذشته نیز اجلاس بین‌المللی را در اهواز برگزار کردیم و این اجلاس در انتقال تجربیات و هم‌افزایی کشورمان برای مقابله با موضوع گرد و غبار تأثیرگذار بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست البته سازمان جنگل‌ها و مراتع تجربیات و توان خوبی دارد، اظهار داشت: باید ابعاد داخلی و خارجی موضوع گرد و غبار در نظر گرفته شود و ما همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم و پیگیر مسائل هستیم.

ابتکار با بیان اینکه اتفاقات خوبی در این زمینه در کشورمان رخ داده است تصریح کرد: در استان خوزستان حداقل سال گذشته 8 هزار هکتار سازمان جنگل‌ها کاشت نهاد و مالچ پاشی داشته است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: در استان خوزستان احیای تالاب حورالعظیم را داشتیم که اتفاقا امروز نیز تصاویر و حوضچه‌های چهارم و پنجم این تالاب را مشاهده کردیم که آبگیری شده بود و تالاب دیگر خشک نیست و کانون گرد و غبار برای استان خوزستان نیست.

وی با تأکید بر اینکه احیای تالاب‌ها از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم است بیان داشت: اگر تالاب‌ها زنده باشند، خدمات آن چندین برابر زمین‌های کشاورزی است و حتی گفته می‌شود تا 40 برابر یک زمین کشاورزی یک تالاب خدمات دارد.

ابتکار افزود: متأسفانه به دلیل چند مسئله از جمله سوء مدیریت در نحوه مدیریت منابع آب و سدسازی‌های بی‌رویه که بدون ارزیابی‌های زیست محیطی منجر به خشک شدن رودخانه و تالاب شده است و باعث افت آب‌های زیرزمینی نیز شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط  زیست در این زمینه ادامه داد: همچنین مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی با حداقل بازدهی را داشته است.

وی با بیان اینکه ما تالاب جازموریان را داریم که بین استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان است، اظهار داشت: این تالاب از زمانی خشک شد که از 50 سال پیش سازمان عظیم و طویل کشت و صنعت جیرفت شکل گرفت و 400 هزار هکتار تالاب خشک شد و 400 هزار هکتار کشاورزی در آنجا رونق یافت.

ابتکار با بیان اینکه جازموریان بر این اساس خشک شده است گفت: جازموریان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب کشور است.

** احیای دریاچه ارومیه از مهمترین اقدامات دولت یازدهم بوده است /مساحت این دریاچه 5 برابر شده است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به مسئله تغییر اقلیم و خشکسالی تصریح کرد: دولت یازدهم در این زمینه نیز اقدامات ویژه‌ای داشته که مهمترین آن احیای دریاچه ارومیه بوده است.

وی افزود: علاوه بر اقدامات دولت افزایش بارندگی‌ها نیز باعث شده دریاچه ارومیه امروز ترازش یک متر بالاتر از قبل باشد مساحت این دریاچه 5 برابر شده است این درحالیست که بسیاری ناامیدانه می‌گفتند باید این دریاچه را رها کنیم مشاهده می‌کنند که دریاچه ارومیه احیا شده است.

ابتکار با اشاره به آموزش مردم که با جدیت در حال پیگیری است بیان داشت: از جمله اصلاح آموزش کشاورزی در حال انجام است و همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه یکی از موانع ورود آب به داخل هامون خودمان هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری که دولت یازدهم با مرزبانی و وزارت کشور داشت، بخش‌هایی از مرزها که این طرف را جهنم کرده و آن طرف بهشت شده بود برداشته شد و آب در نوبت‌های مختلف وارد هامون می‌شود و وضعیت هامون نسبت به سالهای گذشته روبه بهبود است البته هامون تا برگشتن به شرایط اولیه‌اش فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم دولت کسب جایگاه بین‌المللی برای هامون بود، تصریح کرد: هامون در یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره علیرغم مخالفت کشورهای عربی ثبت شد.


ابتکار با بیان اینکه دریاچه گاوخونی در سال 93 و 94 بعد از 10 سال خشکی مطلق و تبدیل شدن به کانون گردو غبار آبگیری شد و جان تازه گرفت، گفت: با پیگیری مصوبات شورای عالی آب وزارت نیرو حق‌آبه دشت‌های ایران و تالاب‌ها را اعلام کرد، این اقدام در حالی صورت گرفت که همواره بر این عقیده بودند آب شرب، کشاورزی و صنعت در اولویت نسبت به محیط زیست قرار دارد اما امروز به این نکته رسیده‌ایم که اگر حق‌آبه محیط زیست نباشد طبیعت آب نمی‌دهد تا برای حوزه‌های دیگر آب داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه سفره‌های زیر زمینی تهران، کرمان و یزد تخلیه شده است، گفت: در آینده نزدیک سفری به میناب خواهم داشت چرا که سفره‌های زیرزمینی این شهر آنقدر تخلیه شده که تبدیل به فرو چاله شده است و اگر این موارد ادامه پیدا کند توسعه نخواهیم داشت.

وی افزود: در خصوص تالاب هورالعظیم پیمانکار برای اکتشاف نفت آب را قطع کرده بود که تخلف بود و ما با پیگیری این مورد را برطرف کردیم همچنین بی‌توجهی به موضوع پسماند به خصوص در گیلان و مازندران مشکلاتی ایجاد کرده، چنانچه جاد‌ه‌سازی‌ها به سمت شمال جمعیت را به آنجا می‌برد اما هنوز مدیریت پسماند و فاضلاب در آنجا نداریم.

** با بازیافت 10 میلیون موبایل، 10 تن طلا استخراج خواهیم کرد

ابتکار ادامه داد: با همکاری وزارت کشور فعالیت‌های چشمگیری در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه بازیافت فراهم کردیم که این موضوع امری مهم است چنانچه اتحادیه اروپا 25 درصد رشد اقتصادی خود را در بازیافت می‌بیند و ما نیز در آینده با پیشرفت صنایع الکترونیک به زودی 10 میلیون موبایل به صورت زباله خواهیم داشت که با بازیافت می‌توان 10 تن طلا از آن استخراج کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به صندوق ملی توسعه محیط زیست که در دوره هشتم ریاست جمهوری تاسیس و بعد از آن تعطیل شد، اشاره و تصریح کرد: ما در سال 92 این صندوق را احیا کردیم که ساز و کار مهم اقتصادی برای حمایت از طرح های محیط زیستی است و می‌تواند کمک‌های ملی و بین‌المللی را دریافت کند.

** برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها  در 14 استان، 42 بالگرد آماده امدادرسانی در لحظه هستند

وی سوء‌مدیریت در بحث آب را عامل اصلی تنش آبی عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی باعث تغییر اقلیم ایران شده که بیشترین تنش آبی را به همراه دارد؛ در دولت یازدهم با ارزیابی زیست محیطی فعالیت 15 سد غیر ضروری را متوقف کردیم که در گذشته در مناطقی که آب نداشت و صرفا برای کسب درآمد برخی افراد احداث می‌شد، از سوی دیگر احیای رودخانه‌هایی در استان خراسان و رودخانه کارون را داشتیم.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه به دنبال استراحت جنگل‌های طبیعی کشور هستیم، اظهار کرد: قاچاق، زباله و تغییر کاربری باعث از بین بردن جنگل‌های شمال شده است، همچنین برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها با ستاد کل نیروهای مسلح همکاری کردیم که در 14 استان، 42 بالگرد آماده امدادرسانی در لحظه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دنیا می‌گوید باید 17 درصد محیط زیست کشور را حفظ کند اما تنها 11 درصد آن حفظ می‌شود که از شاخص جهانی عقب هستیم و برای نسل آینده چیزی نمی ماند، همچنین یکی از کارهای سازمان نقش تصویر یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی بود و جشنواره بین‌المللی فیلم سبز را نیز بعد از 10 سال تعطیلی احیا کردیم که 1200 فیلم از 41 کشور در آن اکران شد.

وی افزود: همچنین با همکاری وزارت آموزش و پرورش 60 مورد اشاره به محیط زیست در کتب درسی مقاطع ابتدایی تا دبیرستان صورت دادیم و نیز با توسعه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست اکنون 800 سازمان فعال داریم.

**12 معاهده بین‌المللی در حوزه حفاظت محیط زیست را اجرایی و عملیاتی کردیم

ابتکار در ادامه به سیاست‌های دیپلماسی سازمان متبوع خود اشاره و بیان کرد: 12 معاهده بین‌المللی در حوزه حفاظت محیط زیست را اجرایی و عملیاتی کردیم و اسناد زیادی در حوزه توسعه پایدار داشتیم، از سوی دیگر شورای عالی محیط زیست را نیز احیا کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون چند شهید در این حوزه داشته‌ایم که دولت تلاش کرده اقدامات پیشگیرانه‌ای در این حوزه صورت گیرد لذا با بودجه ناچیز که 17 صدم درصد بودجه عمومی کشور است و تخصیص هم نمی‌یابد نمی‌توان کار زیادی از پیش برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار